Posiadanie profesjonalnej strony internetowej jest kluczowe dziś dla sukcesu w wielu dziedzinach. Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę, bloga czy portfolio, strona www jest wizytówką Twojej działalności online. Oczywiście tutoriali o tym, jak ją wykonać, również znajdziesz w Internecie mnóstwo. Tak wiele, że pośród różnych rozwiązań i propozycji można się nieco zagubić.
Postanowiłam więc nieco ułatwić Ci zadanie i zebrać oraz uporządkować kroki, jakie należy podjąć, aby stworzyć profesjonalną stronę na WordPressie od podstaw. Bez względu na Twój poziom doświadczenia i z linkami do pomocnych miejsc. Zaczynamy!
Spis treści:
Krok pierwszy – wybór domeny i hostingu.
Rozpocznij od wyboru odpowiedniej domeny, która odzwierciedla treść i cel Twojej strony. Wybór domeny to podstawowy krok, ponieważ będzie ona stanowiła adres Twojej strony w internecie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci dokonać właściwego wyboru:
- reprezentatywność – domena powinna być związana z treścią lub działalnością Twojej strony. Jeśli prowadzisz firmę, staraj się, aby nazwa domeny była zbliżona do nazwy firmy lub branży, którą reprezentujesz.
- krótka i łatwa do zapamiętania – domena powinna być jak najkrótsza i łatwa do zapamiętania. Unikaj zbyt skomplikowanych lub długich nazw, które mogą sprawić trudności użytkownikom w wpisywaniu adresu.
- unikalność – przed dokonaniem rejestracji upewnij się, że wybrana domena nie jest już zarejestrowana przez inną osobę lub firmę. W przeciwnym razie będziesz musiał/a wybrać inny adres.
- rozszerzenie domeny – wybierz odpowiednie rozszerzenie domeny, na przykład “.com”, “.pl”, “.net” itp. Najpopularniejszym i powszechnie uznawanym rozszerzeniem jest “.com”, ale warto dostosować je do lokalnych oczekiwań i rynków. W Polsce będzie to końcówka .pl i w zasadzie nie ma co z tym faktem dyskutować.
- unikatowość -staraj się, aby domena była unikalna i nie myląca się z innymi znanymi markami lub stronami internetowymi.
- zakup przez renomowanego rejestratora – wybierz renomowanego dostawcę domen (rejestratora), który oferuje uczciwe ceny i dobre warunki rejestracji, np. Smarthost.pl.
Drugi element, którego potrzebujesz, to hosting. O wyborze hostingu pisałam już nie raz, możesz więc przeszukać blog lub zajrzeć do wpisu o tym, dlaczego polecam Smarthost.
Krok drugi – instalacja WordPressa.
Wprawdzie, głównie w grupach na Facebooku, toczy się nie raz zaciekła dyskusja o tym, że instalatory WordPressa na hostingach to zło, jednak odnoszę wrażenie, że jest ona co najmniej przestarzała. Od ładnych kilku lat firmy hostingowe dbają o ich odpowiednie działanie (autoinstalatory pobierają aktualne paczki instalowanych na serwerach plików i nie dołączają swoich “dodatków”, co bywa głównym stawianym im zarzutem). Skoro już sobie to wyjaśniliśmy, to instrukcję, jak zainstalować WordPressa w Smarthost, znajdziesz tutaj.
Krok trzeci – wybór motywu.
W tym kroku skupiamy się z jednej strony na wyglądzie Twojej strony, jednak z drugiej zahaczamy już o treści. Bo obydwa te aspekty warto przemyśleć, dokonując wyboru odpowiedniego motywu dla siebie. Teoretycznie sprawa jest prosta: wystarczy przejrzeć motywy w oficjalnym repozytorium WordPressa i wybrać ten, który nam najbardziej odpowiada. W praktyce często okazuje się, że jest to dość wyczerpujący i żmudny proces. Dlatego na blogu publikuję co jakiś czas zestawienia motywów, które mogą wpaść w oko, a ostatnimi czasy w ogóle polecam jeden – Kadence.
Krok czwarty – dodawanie treści.
Najpierw zaplanuj menu (główne i w stopce) oraz ścieżki, jakimi będą mogli poruszać się po stronie Twoim Klienci (najlepiej je sobie rozrysuj). Później przemyśl, jakie treści chcesz umieścić na podstronach i je napisz. Wiem, nie znosiłaś/łeś wypracowań w szkole i podejrzewam, że myślisz, że nie potrafisz pisać. W tym miejscu mam dla Ciebie dwie dobre wiadomości. Pierwsza to fakt, że każdy, kto skończył podstawówkę, potrafi pisać. Siądź więc, skup się i przelej swoje myśli na papier lub klawiaturę. Poprawiać będziesz później, najważniejsze, żeby na dobry początek zacząć! A druga to propozycja: jeśli naprawdę nie dasz rady napisać treści na swoją stronę – daj znać. Ja akurat pisać lubię, potrafię i chętnie Ci takie treści przygotuję!
Napisane? W tym kroku dodaj je również w odpowiednie miejsca na powstającej stronie www.
Krok piąty – dodawanie i konfiguracja wtyczek.
To trochę bardziej złożony krok, bo o wtyczkach w WordPressie można osobne książki pisać. Ale! Na tym etapie niezbędne dla Ciebie jest wiedzieć, że:
- wtyczki pobierasz z repozytorium WordPressa lub sklepów z wtyczkami (nigdy z podejrzanych źródeł),
- instalujesz tylko te wtyczki, które dodają potrzebne Ci funkcje na stronie (i żadnych innych),
- nieużywane wtyczki z WordPressa usuwasz.
Jeśli potrzebujesz przewodnika w gąszczu ponad kilkudziesięciu tysięcy wtyczek dostępnych w repozytorium – odbierz mój bezpłatny ebook.
Krok szósty – personalizacja.
W tym kroku nie ma jednej, konkretnej wskazówki, bo każdy motyw i jego konfiguracja różna jest od innych. W tym kroku znajdź ustawienia swojego motywu dotyczące: logo, favikonu, kolorystyki i fontów na stronie i zmień je pod swoją markę. I tyle i aż tyle. To najbardziej kreatywny moment tworzenia strony internetowej, więc dobrej zabawy!
Krok siódmy – testowanie i optymalizacja.
Testowanie nowo powstałej strony nie powinno sprawić Ci problemów. Ważne, by w tym kroku przejść każdą ścieżkę, które będzie przechodził potencjalny Klient i sprawdzić, czy wszystkie działają. I czy wynik ich działania jest taki, jak zamierzył_ś. Jeśli tworzysz sklep internetowy, podczas testów, zrób w nim również zakupy. Dowiesz się, czy Twoi Klienci nie napotkają trudności, które mogą zakończyć się porzuceniem koszyka.
Jeśli już masz pewność, że wszystko działa, zajmij się optymalizacją. Ten etap nie należy do najłatwiejszych i zapewne wszystkiego nie będziesz w stanie zrobić samodzielnie (w przyszłości pomyśl o dokończeniu go ze specjalistą), jednak podstawowe działania możesz wdrożyć od razu. Opisałam je niedawno na blogu, więc odsyłam.
Krok ósmy – BHP strony na WordPressie
Bezpieczeństwo i higiena WordPressa wbrew pozorom nie są takie trudne. W podstawowej opcji zadbaj o:
- mocne dane logowania do kokpitu WordPressa (nie: “admin, admin” to nie jest dobre hasło i login),
- mocne dane logowania do hostingu,
- wybór hostingu, który ma dodatkowe zabezpieczenia (np. system antyexploitowy w Smartost),
- regularne przeglądy wtyczek i usuwanie tych, których nie używasz,
- instalowanie wtyczek i motywów jedynie z zaufanych źródeł,
- systematyczne aktualizacje całego ekosystemu: WordPressa, motywu i wtyczek.
Albo! Wybierz pakiet Opieki nad WordPressem i miej problem z głowy!
Krok dziewiąty – regularna publikacja i promocja.
Hiper ważny, a często nie doceniany krok. Nie uwierzysz, jak często spotykam ludzi, którzy po stworzeniu i opublikowaniu swojej strony internetowej, oddychają z ulgą, myśląc, że: “Uff! Wow! Super, dobrnęliśmy do końca!” I… Nie zdają sobie sprawy z tego, że to… W zasadzie początek. To po opublikowaniu strony zaczyna się bowiem cała “zabawa w Internet”. Teraz przed Tobą aktualizowanie treści, tworzenie treści, rozwijanie, dodawanie treści (tak, blog na stronie firmowej, to nadal jest dobry pomysł) i docelowo promocja tych treści w różnych kanałach dotarcia do Twoich Klientów. Bo samotna, wisząca w Internecie, zapomniana strona www nie będzie biznesowo dla Ciebie działać.
Chyba że… Celem Twojej strony jest posiadanie wydrukowanego adresu internetowego na wizytówkach rozdawanych na spotkaniach offline. To tak. W takiej sytuacji możesz jej nie rozwijać i nie promować w Internecie. Będą ją odwiedzać ludzie, których bezpośrednio na nią skierujesz i to jest w porządku.
Krok dziesiąty – monitorowanie.
W tym kroku najważniejszym słowem jest: regularność. Warto bowiem regularnie analizować statystyki strony (również, jeśli kierujesz na nią innych, rozdając wizytówki z jej adresem) i sprawdzać, czy strona w Internecie jest widoczna i czy wszystkie jej funkcje działają.
I tyle. Dodam jeszcze, że to nie jest przepis na sklep online. Owszem, tworząc sklep internetowy tych dziesięć kroków również przejdziesz, jednak sprzedaż w Internecie to zdecydowanie większy projekt.
