Własna społeczność. Ludzie, którzy są gotowi kupić od ciebie dosłownie wszystko tylko dlatego, że TY to sprzedajesz. Kusząca wizja, prawda? Na szczęście w praktyce to tak automatycznie się nie dzieje (jakim byłby ten świat?), ale troszkę da się do takiego modelu przybliżyć. Jak to zrobić?
Grupa na Facebooku – ale po co to komu?
Facebookowe grupy odkryłam już jakiś czas temu i muszę się wam przyznać, że od razu mnie zafascynowały. Dlaczego? Po pierwsze – są tematyczne, więc jeśli coś mnie interesuje – jestem w grupie z innymi pasjonatami w danym temacie. Po drugie – nie ma w nich spamu – najczęściej sami członkowie grupy pilnują, czy ktoś przypadkiem nie marnotrawi ich uwagi. I po trzecie – można w nich spotkać ogromnie sympatycznych i pomocnych ludzi. I właśnie interakcje i relacje z ludźmi – to właśnie magia grup na Fb!
Grupa na Facebooku – wady i zalety
Wada jest jedna, za to podstawowa. Grupa na Facebooku – niezależnie, czy ją prowadzisz, czy w niej uczestniczysz – to pożeracz czasu. Więc zanim swoją założysz lub do istniejącej dołączysz – poważnie się zastanów. Zalet jednak jest o wiele więcej. W grupie zawsze raźniej. W grupie poznasz podobnych sobie – ludzi tak samo zakręconych nad czymś, jak Ty sam/a. W grupie wymienisz się doświadczeniem. W grupie spytasz o coś, czego nie wiesz. W grupie możesz promować swoje usługi i produkty. I wreszcie – w grupie poprosisz o pomoc lub jej udzielisz. Mało? To powiem ci jeszcze jedno. W grupie na Facebooku możesz ustawić widoczność jej treści i członków tak, by każdy czuł się odpowiednio bezpiecznie. Czego chcieć więcej?
Grupa na Facebooku w 5 krokach
Jestem przekonana, że należysz do przynajmniej jednej grupy na Facebooku. Jestem też przekonana, że – skoro czytasz ten wpis – chcesz założyć lub rozwinąć swoją własną grupę na Fb. Moja grupa “WordPress (nie tylko) dla blogerów” powstała już ładnych kilka miesięcy temu i właśnie przekroczyła 500 osób. Świętowaliśmy ten dzień, a jakże! I z tej okazji postanowiłam podzielić się tym, co w mojej opinii jest ważne w budowaniu własnej społeczności. Stąd poniższe 5 kroków.
1. Uwaga
Daj swoją uwagę w grupie. Jeśli chcesz, by ludzie w twojej grupie byli zaangażowani – bądź zainteresowana/y ich obecnością, ich pytaniami i ich problemami. Z czasem i oni będą sobie nawzajem pomagać.
2. Animacja
Animuj rozmowy. Niech w twojej grupie się dzieje! Cisza jest w porządku, ale rozmowy z ludźmi przybliżają do siebie.
3. Grafika
Twórz spójną grafikę w grupie. Jasny, sympatyczny, relacyjny przekaz umożliwia ludziom wspólne dążenie do celów i wzajemne poznawanie się.
4. Czas
Oferuj swój czas bezpłatnie. Bo tu nie chodzi o twoje zyski. Tu chodzi o to, by inni się z tobą dobrze czuli.
5. Poznanie
Daj się poznać. Pokaż kim jesteś i kim nie jesteś. Odkryj się. Opowiedz o sobie. Zaczniesz przyciągać do siebie ludzi, z którymi “jest ci po drodze”.
Więc jak to z tą sprzedażą? Nie, to nie działa tak, że “jak już masz swoją oddaną społeczność, to ludzie WSZYSTKO od ciebie kupią”. Ale i tak własna grupa na Facebooku może pomóc ci nawiązywać relacje biznesowe oraz udostępnianie swoich usług. Jak to powiedziała Ariadna Wiczling na swoim ostatnim webinarze?
Chcesz mieć wpis pod ręką? Poniżej infografika – pobieraj i udostępniaj do woli!
A komentarze? A w komentarzach zapraszam do pochwalenia się. Pokaż nam swoją Facebookową grupę!

O, taki ciekawy wpis, a nikt nie skomentował? Ja lubię grupy, szczególnie te branżowe. Naprawdę można znaleźć wielu ciekawych ludzi, którzy chętnie pomogą. Samemu też można się dzielić swoim doświadczeniem. Ostatnio założyłam grupę, w której pozmawiamy o skutecznym i poprawnym pisaniu. Uczymy się tworzyć dobre nagłówki, angażujące opisy produktów. Ogarniamy przecinki. Też wciąga. Sporo pracy nad jej rozbudową, ale jestem dumna – 160 osób dołączyło w ciągu 2 tygodni.
O proszę 🙂 Linka podrzuć, bo u mnie słabo z przecinkami 😉
https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/d1i3y9
O, dzięki 🙂
Prowadzę organizacje no-profit na fb. Mamy dopiero ok 400 osób lubiącą stronę i niestety nie widzę możliwości żeby taką grupę stworzyć.. nawet jak wchodzę w edycję strony. Czy ilość fanów może mieć związek z tworzeniem grup?
Tworzenie grup to nie w ustawieniach strony. Trzeba rozwinąć taki trójkącik na górnym, niebieskim pasku Facebooka po prawej stronie na końcu, za pytajnikiem i tam jest możliwość: “Utwórz grupę” 🙂
witam, bardzo mi się podobają Twoje wskazówki, jestem w trakcie budowania grupy Praktyczni na Fb(wiele przydatnej wiedzy na temat budowy domu/remontów itd) i już zaczynam korzystać z Twoich wskazówek, wpis super! 😉
Dzięki! Bardzo się cieszę, że pomogłam 🙂
Od niedawna prowadzę grupę. Proszę linka. Jest to grupa zamknięta, ale z chęcią przyjmę do niej każdego, kto lubi pogadać na różne tematy. https://www.facebook.com/groups/283763628927393/?ref=bookmarks Później, jeśli możesz podeślij mi jakieś uwagi i wskazówki. Pozdrawiam serdecznie.