Własna społeczność. Ludzie, którzy są gotowi kupić od ciebie dosłownie wszystko tylko dlatego, że TY to sprzedajesz. Kusząca wizja, prawda? Na szczęście w praktyce to tak automatycznie się nie dzieje (jakim byłby ten świat?), ale troszkę da się do takiego modelu przybliżyć. Jak to zrobić?
Grupa na Facebooku – ale po co to komu?
Facebookowe grupy odkryłam już jakiś czas temu i muszę się wam przyznać, że od razu mnie zafascynowały. Dlaczego? Po pierwsze – są tematyczne, więc jeśli coś mnie interesuje – jestem w grupie z innymi pasjonatami w danym temacie. Po drugie – nie ma w nich spamu – najczęściej sami członkowie grupy pilnują, czy ktoś przypadkiem nie marnotrawi ich uwagi. I po trzecie – można w nich spotkać ogromnie sympatycznych i pomocnych ludzi. I właśnie interakcje i relacje z ludźmi – to właśnie magia grup na Fb!
Grupa na Facebooku – wady i zalety
Wada jest jedna, za to podstawowa. Grupa na Facebooku – niezależnie, czy ją prowadzisz, czy w niej uczestniczysz – to pożeracz czasu. Więc zanim swoją założysz lub do istniejącej dołączysz – poważnie się zastanów. Zalet jednak jest o wiele więcej. W grupie zawsze raźniej. W grupie poznasz podobnych sobie – ludzi tak samo zakręconych nad czymś, jak Ty sam/a. W grupie wymienisz się doświadczeniem. W grupie spytasz o coś, czego nie wiesz. W grupie możesz promować swoje usługi i produkty. I wreszcie – w grupie poprosisz o pomoc lub jej udzielisz. Mało? To powiem ci jeszcze jedno. W grupie na Facebooku możesz ustawić widoczność jej treści i członków tak, by każdy czuł się odpowiednio bezpiecznie. Czego chcieć więcej?
Grupa na Facebooku w 5 krokach
Jestem przekonana, że należysz do przynajmniej jednej grupy na Facebooku. Jestem też przekonana, że – skoro czytasz ten wpis – chcesz założyć lub rozwinąć swoją własną grupę na Fb. Moja grupa „WordPress (nie tylko) dla blogerów” powstała już ładnych kilka miesięcy temu i właśnie przekroczyła 500 osób. Świętowaliśmy ten dzień, a jakże! I z tej okazji postanowiłam podzielić się tym, co w mojej opinii jest ważne w budowaniu własnej społeczności. Stąd poniższe 5 kroków.
1. Uwaga
Daj swoją uwagę w grupie. Jeśli chcesz, by ludzie w twojej grupie byli zaangażowani – bądź zainteresowana/y ich obecnością, ich pytaniami i ich problemami. Z czasem i oni będą sobie nawzajem pomagać.
2. Animacja
Animuj rozmowy. Niech w twojej grupie się dzieje! Cisza jest w porządku, ale rozmowy z ludźmi przybliżają do siebie.
3. Grafika
Twórz spójną grafikę w grupie. Jasny, sympatyczny, relacyjny przekaz umożliwia ludziom wspólne dążenie do celów i wzajemne poznawanie się.
4. Czas
Oferuj swój czas bezpłatnie. Bo tu nie chodzi o twoje zyski. Tu chodzi o to, by inni się z tobą dobrze czuli.
5. Poznanie
Daj się poznać. Pokaż kim jesteś i kim nie jesteś. Odkryj się. Opowiedz o sobie. Zaczniesz przyciągać do siebie ludzi, z którymi „jest ci po drodze”.
Więc jak to z tą sprzedażą? Nie, to nie działa tak, że „jak już masz swoją oddaną społeczność, to ludzie WSZYSTKO od ciebie kupią”. Ale i tak własna grupa na Facebooku może pomóc ci nawiązywać relacje biznesowe oraz udostępnianie swoich usług. Jak to powiedziała Ariadna Wiczling na swoim ostatnim webinarze?
[su_quote cite=”Ariadna Wiczling”]Ludzie nie kupują od firmy. Ludzie kupują od ludzi.[/su_quote]
Chcesz mieć wpis pod ręką? Poniżej infografika – pobieraj i udostępniaj do woli!
A komentarze? A w komentarzach zapraszam do pochwalenia się. Pokaż nam swoją Facebookową grupę!
O, taki ciekawy wpis, a nikt nie skomentował? Ja lubię grupy, szczególnie te branżowe. Naprawdę można znaleźć wielu ciekawych ludzi, którzy chętnie pomogą. Samemu też można się dzielić swoim doświadczeniem. Ostatnio założyłam grupę, w której pozmawiamy o skutecznym i poprawnym pisaniu. Uczymy się tworzyć dobre nagłówki, angażujące opisy produktów. Ogarniamy przecinki. Też wciąga. Sporo pracy nad jej rozbudową, ale jestem dumna – 160 osób dołączyło w ciągu 2 tygodni.
O proszę 🙂 Linka podrzuć, bo u mnie słabo z przecinkami 😉
https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/d1i3y9
O, dzięki 🙂
Prowadzę organizacje no-profit na fb. Mamy dopiero ok 400 osób lubiącą stronę i niestety nie widzę możliwości żeby taką grupę stworzyć.. nawet jak wchodzę w edycję strony. Czy ilość fanów może mieć związek z tworzeniem grup?
Tworzenie grup to nie w ustawieniach strony. Trzeba rozwinąć taki trójkącik na górnym, niebieskim pasku Facebooka po prawej stronie na końcu, za pytajnikiem i tam jest możliwość: „Utwórz grupę” 🙂
witam, bardzo mi się podobają Twoje wskazówki, jestem w trakcie budowania grupy Praktyczni na Fb(wiele przydatnej wiedzy na temat budowy domu/remontów itd) i już zaczynam korzystać z Twoich wskazówek, wpis super! 😉
Dzięki! Bardzo się cieszę, że pomogłam 🙂
Od niedawna prowadzę grupę. Proszę linka. Jest to grupa zamknięta, ale z chęcią przyjmę do niej każdego, kto lubi pogadać na różne tematy. https://www.facebook.com/groups/283763628927393/?ref=bookmarks Później, jeśli możesz podeślij mi jakieś uwagi i wskazówki. Pozdrawiam serdecznie.