Czasem tak jest, że potrzebujemy udzielić komuś dostępu do naszego WordPressa, ale tak za bardzo to byśmy nie chcieli, by ten ktoś sobie bez nadzoru chadzał po naszym kokpicie i widział, ile zarobiliśmy na sprzedaży, albo ile i jakie mamy zainstalowane wtyczki. Czasem oddajemy komuś wykonaną przez nas stronę na WordPressie i chcielibyśmy, by mógł ten ktoś tylko dodawać wpisy. A czasem potrzebujemy, by różni autorzy wpisów w naszym serwisie informacyjnym mieli wgląd i możliwość edycji tylko tego, co sami stworzyli i napisali. Wbrew pozorom przypadki wcale nie takie odosobnione. Jak sobie z nimi poradzić?

Po co role w WordPressie?

No właśnie po to, by w takich sytuacjach móc sobie poradzić. Już tłumaczę, jak to działa. W WordPressie jest możliwość dodawania użytkowników (kokpit -> Użytkownicy -> Dodaj nowego). I kiedy dodajemy nową osobę, dodajemy jej przede wszystkim login i hasło i powiązujemy jej konto z adresem email. Możemy jednak każdej nowo dodanej osobie przyporządkować odpowiednią rolę, innymi słowy – nadać odpowiednie uprawnienia w naszym kokpicie.

Co mamy do wyboru?

W WordPressie mamy wybór pomiędzy rolami (czystym, gołym będzie pierwszych 5 z nich):

  • subskrybenta – ktoś, kto może zarządzać jedynie swoim kontem
  • współpracownika – osoba, która może pisać i edytować własne wpisy, ale nie może ich publikować
  • autora – człowiek, który może publikować i zarządzać własnymi wpisami
  • redaktora – ktoś, kto może publikować, edytować i zarządzać wpisami i stronami, również autorstwa innych osób
  • administratora – on tu urządza, to człowiek, który w WordPressie ma dostęp do wszystkiego i może wszystko
  • super admina – dotyczy WordPressa postawionego w ramach multisite – to człowiek, który zarządza całą siecią
  • dodatkowymi – dodają je różne wtyczki i tak: WooCommerce dodaje uprawnienia związane ze sklepem, np. shop manager’a lub klienta, Job Manager dodaje empoyer’a, LMS – studenta…

W większości przypadków role te wystarczają na takie nadanie dostępów do kokpitu, jak potrzebujemy i naprawdę przydają się, jeśli zaczynamy poszerzać zespół współpracowników.

A co jeśli chcę inaczej?

Z pomocą przychodzi wtyczka o wdzięcznej nazwie: User Role Editor. Pozwala ona w łatwy sposób ograniczyć uprawnienia konkretnej, już istniejącej roli w WordPressie, poszerzyć te uprawnienia lub wręcz stworzyć nową rolę dla naszego WP. Niezastąpiona, jeśli np. chcesz podczas prac w sklepie www dać komuś dostęp, by mógł sobie wpisy publikować i dodawać produkty. Znam również twórców stron www, którzy na koniec prac, tworzą Klientom dwie role: do wpisywania treści i admina do zarządzania WordPressem. Może się też przydać, jeśli chcesz kogoś wpuścić do kokpitu, by coś posprawdzał, albo poustawiał, ale np. nie chcesz mu pokazywać swoich zysków ze sprzedaży!

Nie będę omawiać dokładnego używania wtyczki. Świetnie zrobił to Maciek Kuchnik podczas jednego z WordUpów w Katowicach. Później nagrał i udostępnił nam swoją prezentację.

 

I jak? Można spokojnie używać, prawda?

Share:

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz