Spis treści:
Formularz zamówienia w WooCommerce – jak wygląda on domyślnie?
Standardowo po instalacji wtyczki formularz zamówienia na stronie kasy (checkout) dzieli się na dwie kolumny. W pierwszej znajdują się pola z danymi płatności: imię, nazwisko, nazwa firmy, kraj, ulica, miasto, okręg, kod pocztowy, telefon oraz email. W drugiej mamy jeszcze jedno pole z dodatkowymi informacjami – uwagi do zamówienia.
Formularz zamówienia w WooCommerce – co możemy z nim zrobić?
Oczywiście możemy samodzielnie go przerabiać, jednak wymaga to od nas umiejętności stworzenia wtyczki (przypominam: zmiany w sposobie funkcjonowania wtyczek dokonujemy poprzez utworzenie nowej wtyczki, a nie w kodzie tej pierwszej!). Tu zaczynają się schody, bo – umówmy się – nie każdy potrafi i/lub ma czas uczyć się grzebania w PHP… Alternatywą jest jedna z wtyczek WP Desk – Flexible Checkout Fields PRO (link jest afiliacyjny). Uwaga! Tak, wtyczka posiada słowo “PRO” w nazwie, ale nam wystarczy w zupełności jej bezpłatna wersja.Formularz zamówienia w WooCommerce – jak go edytować?
Flexible Checkout Fields for WooCommerce – Edytor formularza zamówieniaZaczynamy od instalacji oraz włączenia wtyczki. Wtyczka jest dostępna w repozytorium, więc znajdziesz ją i w swoim kokpicie (Kokpit -> Wtyczki -> Dodaj nową, wyszukujemy wtyczkę po nazwie na liście i klikamy Zainstaluj teraz).



Formularz zamówienia w WooCommerce – edycja pola istniejącego
Wszystkie pola, które domyślnie stworzone są w formularzu zamówienia w WooCommerce, zobaczysz w kolumnie Pola sekcji. Każde z nich możesz bajecznie prosto edytować lub usunąć. Co fajne – ich edycja przypomina edycję znanych nam już widgetów WP.
- zdecydować, czy pole ma być widoczne,
- zdecydować, czy ma być wymagane (obowiązkowe do uzupełnienia),
- nadać mu etykietę (nazwę),
- ustawić walidację (ważne dla pól, w które mają być wpisane: adresy email, numery telefonów lub kody pocztowe).


Formularz zamówienia w WooCommerce – dodanie nowego pola
Nowe pole do formularza dodaje się równie prosto. Wystarczy po lewej stronie wypełnić sekcję Dodaj nowe pole, następnie uzupełnić ustawienia, jakby edytowało się pole już istniejące (patrz wyżej) i przenieść pole w odpowiednie miejsce (chwytając za pomocą prawego przycisku myszy przesunąć w górę lub w dół).
Formularz zamówienia w WooCommerce – możliwości PRO wtyczki
Na koniec kilka słów o dodatkowych możliwościach wtyczki. Jej wersja PRO kosztuje obecnie 149 zł (instalacja w jednym WordPressie + 1 rok aktualizacji). Oczywiście dla początkującego sklepu może to być wydatek, jednak jeśli jakiś czas już działasz – warto taką licencję rozważyć. Co Ci to da? Wtyczka ma kilka całkiem przyzwoitych opcji, które mogą w ciekawy sposób uprzyjemnić zakupy Twoim Klientom oraz rozwinąć sam formularz zamówienia. Możesz w niej:- wstawić dodatkowe pola: wybór (checkbox i radio), listę rozwijaną (select i multi-select), datę, czas, wybór koloru, nagłówek, HTML i przesyłanie pliku,
- ustawić dodatkowe sekcje na pola,
- ustawić logikę warunkową dla pól, np. pokaż (schowaj) pole, jeśli pola checkbox, radio, select mają określone wartości,
- ustawić logikę warunkową dla produktów z wariantami,
- ustawić logikę warunkową dla metod wysyłki, np. pokaż (schowaj) pole, jeśli klient wybrał daną metodę wysyłki,
- dodać logikę warunkową opartą na produktach, kategoriach i metodach wysyłki.

Kasiu, chyba myślami ściągnęłam ten temat 🙂 bo właśnie odpaliłam sklepik na woocommerce i wkurzałam się że tyle tych niepotrzebnych pól i nie ma jak wywalić.
Przydałoby się jeszcze coś do edycji formularzy e-mail, bo np. nie obczailam jeszcze jak dodać mejla z potwierdzenia zamówienia dla klienta (do mnie przychodzą, a do klienta nie widzę żeby były wysyłane…)
A zapomniałam napisać: Dziękuję!
Maile musisz sobie najpierw ustawić w WooCommerce->Ustawienia->E-maile. Jest to do zrobienia samemu a dodatkowo WP Desk ma kilka tutoriali.
Jednak te standardowe maile w WooCommerce są słabe. Bez kodowania ciężko je dopasować. Mocno pomaga np. super przyjazna wtyczka Kadence WooCommerce Email Designer.
Będziesz musiała jeszcze pokombinować jak dołączyć do maila potwierdzającego pdf-y z regulaminem i wzorem odstąpienia. Nie znalazłam darmowej wtyczki, ale gdy się zagłębi trochę w temacie to można znaleźć opis jak wkleić kawałek kodu do functions.php. Nie takie straszne ale trzeba postudiować jeśli ktoś jest tylko nie-technicznym użytkownikiem WP. Ale się czegoś przy okazji nauczysz. Polecam raczej artykuły po angielsku. Np. https://metorik.com/blog/attach-pdf-to-woocommerce-order-email
https://stackoverflow.com/questions/56288324/add-a-pdf-attachment-to-woocommerce-completed-order-email-notification
https://wordpress.org/support/topic/custom-functions-static-pdf-to-order-email/
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź 🙂
A, zapomniałam napisać: Dziękuję!
Ależ proszę uprzejmie 🙂
Ciekawy artykuł, dziękuję. Nasunęło mi się jedno pytanie, czy można ustawić inne pola tylko dla wybranego produktu lub grupy proguktów?
Nie, te wtyczki tego nie obsłużą. Ale z pewnością można taką napisać 🙂
Cześć, d, iekibza fajny artykuł. Rozwinę pytanie Artura. Czy jest wtyczka,, która daje możliwość podpinania indywidualnych formularzy do danego produktu? A jeśli nie to czy już taką może napisalaś?
Nie, nie znam takiej wtyczki i w sumie nie była mi nigdy potrzebna.
Czy w takim razie do strony ZAMÓWIENIE, SKLEP czy MOJE KONTO jest osobna wtyczka? Czy jest może jedna za pomocą, której można zmienić wygląd strony ze sklepem?
Modyfikacje tych stron możesz zrobić osobnymi wtyczkami, ale ja żadnej niestety nie polecę. Nie korzystałam dotychczas 🙂
Kasiu! Bardzo Ci dziękuję za ten wpis! Prawie dwie godziny męczyłam się, żeby dodać – taki tam detal niby – etykiety w polach do uzupełnienia i dopiero dzięki Tobie udało się to zrobić w 5 minut praktycznie! Uwielbiam Cię <3 Dziękuję bardzo!
Proszę uprzejmie i polecam się! 🙂