Niesamowite, jak rzeczywistość się zmienia! Dosłownie dziś mój małż powiedział mi, że właśnie w social mediach podpowiedziano mu “Z dojazdem do klienta”. Kilka lat temu był to pomysł na serwis, który miał łączyć ludzi z firmami realizującymi swoje usługi w domu Klienta. Wtedy, wraz ze znajomą, chciałyśmy zrealizować go w postaci serwisu internetowego. Dziś myślę sobie, że pomysł – zwłaszcza w obliczu pandemii – byłby genialny w swojej prostocie, ale! Żeby teraz odniósł sukces – powinien być zrealizowany w zdecydowanie inny sposób!
Jak to jest u Ciebie? Myślisz? Planujesz? A może już prowadzisz swój biznes online? Niezależnie od etapu, na jakim się znajdujesz, poznaj rozwiązania, które ułatwią Ci życie i które już dziś z powodzeniem możesz wykorzystać!
Spis treści:
Biznes online – jak zacząć?
Żeby w ogóle z biznesem online wystartować potrzebujesz 3 podstawowych rzeczy. Wspominam o nich, bo wiele osób na początku drogi czuje się przyblokowanych. Jeśli już swój biznes prowadzisz, możesz oczywiście śmiało ten akapit ominąć.
Pomysł
Ważna informacja dla perfekcjonistów: nie musi być od razu genialny! Te “niegenialne” pomysły również generują całkiem przyzwoite przychody. Istotne, by pomysł miał ręce i nogi, był realny, możliwy do wykonania i był systematycznie realizowany. Wiele źródeł podaje, że dobrze jest znaleźć swoją niszę – pewną lukę na rynku, coś, czego nikt jeszcze nie wymyślił… O ile w pełni zgadzam się z tym, że bycie tym pierwszym, czy wręcz monopolistą ogromnie popłaca, o tyle wiem również, że całkowity brak konkurencji na rynku może nie być dobrą informacją. Może oznaczać, że na Twój pomysł po prostu nie ma popytu, chętnych osób, którzy staliby się Klientami.
Hosting
Bez niego ni rusz! Jeśli chcesz lub planujesz działać cokolwiek w sieci – potrzebujesz miejsca, w którym poinformujesz o tym Klientów i umożliwisz im korzystanie z Twoich produktów czy usług. Istnieje wiele firm, które taki hosting oferują, natomiast ja niedawno radziłam, jak spośród nich wybrać najbardziej sensowną ofertę.
Domena
To z jednej strony adres, pod który mają trafić Twoi Klienci, a z drugiej nazwa opisująca, czym się zajmujesz. Najlepiej, żeby była związana z Twoim produktem lub usługą i jednocześnie łatwa do zapamiętania. Na rynku mamy dostępnych mnóstwo rozwiązań domenowych zarówno w zakresie samych nazw, jak i ich końcówek. Można więc nieco “zaszaleć”, czy wykazać się kreatywnością. Warto jednak pamiętać, że w Polsce bardzo utarła się nam i mocno siedzi w głowach końcówka .pl.
Biznes online – tips & tricks
Uważam, że prowadzenie biznesu w sieci z zasady jest prostsze niż rozwijanie firmy w świecie offline. Oczywiście obie formy posiadają swoje wyzwania, trudności i ułatwienia, jednak wydaje się, że świat online jest o wiele bardziej przyjazny nowo powstałym projektom. Dziś pięć elementów, które w mojej ocenie pośród ułatwień w biznesie online są kluczowe.
Po pierwsze – sklep online
Dostępność i mnogość rozwiązań umożliwiających stworzenie sklepu www mnie osobiście zadziwia. Dość wspomnieć, że możesz skorzystać z gotowych rozwiązań w opłacie abonamentowej (tzw. sklepy w modelu SaaS), szytych na miarę (ze względu na koszt to raczej opcja dla już hulających biznesów), ale również i WordPressowego wariantu (zdecydowanie polecam startującym biznesom online). Wystarczy, że w swoim WordPressie doinstalujesz wtyczkę WooCommerce, odpowiednio ją skonfigurujesz i możesz cieszyć się działającym sklepem www.
Ważne, by wiedzieć, że do sprzedaży w Internecie zawsze, ZAWSZE służy sklep internetowy. Również, jeśli w tym sklepie będziesz oferować jeden, jedyny produkt. Tak, nawet w takiej sytuacji potrzebujesz mechanizmu sklepu: utworzenia produktu, dodania go do koszyka, kasy, zakupu, odpowiednich płatności, czy opcji wysyłki. Brzmi trywialnie? Nie zgadniesz, jak często przychodzą do nas zapytania o wycenę “dodania jednego produktu na blog”. I nie uwierzysz, z jakim zdziwieniem spotykam się, gdy próbuję uświadomić niektórym, że już od jednego produktu potrzebują sklepu online!
Co możesz stworzyć za pomocą WooCommerce? W zasadzie każdy sklep – zarówno z produktami fizycznymi, onlin’owymi, jak i usługami. Zatem cokolwiek sprzedajesz, możesz spokojnie wykorzystać do tego sklep na WordPressie. A pod tym linkiem znajdziesz więcej wpisów o WooCommerce właśnie.
Po drugie – narzędzia online
Żyjemy w świecie, w którym z aplikacji możemy korzystać praktycznie “do wszystkiego”. Nie inaczej jest z narzędziami internetowymi wspomagającymi prowadzenie i rozwijanie biznesu. Co więcej – jeszcze kilka lat temu potrzebowaliśmy do nich komputerów, albo laptopów. Dziś (prawie) wszystkie możemy mieć w telefonie!
Narzędziami, z których ja na co dzień korzystam, podzieliłam się w tym wpisie. W prowadzeniu biznesu mogą Ci jednak również pomóc:
- Dysk Google – zarówno jako przestrzeń do przechowywania, ale również jako pomoc w tworzeniu każdego rodzaju dokumentu (pisma, arkusza kalkulacyjnego, prezentacji itp.),
- Screen-cast-o-matic – narzędzie do nagrywania i edycji filmów,
- Audacity – nagrywanie podcastów,
- Snapseed – edycja zdjęć,
- WhatsApp – komunikacja z Klientami
- LiveWebinar – prowadzenie spotkań online i webinarów,
- aplikacja Twojego banku,
- portale sprzedażowe,
- aplikacje mediów społecznościowych.
Po trzecie – strona prawna
I znów nic tylko cieszyć się, że mamy rok 2022! Bo mogę polecić Ci przynajmniej dwa miejsca i osoby, dzięki którym kwestie prawne zorganizujesz we własnym biznesie online od ręki. Pierwszy to Wojtek Wawrzak i jego produkty dla twórców online. I druga to Ilona Przetacznik i jej produkty.
Po czwarte – social media
Ale! Ale! Social media nie w sensie, że siedzisz sobie i “skrolujesz fejsbuczka”. Nic z tych rzeczy. W prowadzeniu biznesu online o social mediach zaczynasz myśleć kompletnie inaczej. Tylko i wyłącznie jak o kanałach, sposobach dotarcia do Twojego Klienta. To w nich go szukasz i tworzysz takie treści, które z jednej strony będą odpowiednie do konkretnego kanału, a z drugiej sprawią, że ludzie, którzy na nie trafią, zapamiętają Cię (Twoją markę) i polubią.
To nie są proste decyzje. Portali mediów społecznościowych mamy już od groma i ciut ciut, a stale powstają nowe. Do tego każde z nich rządzi się swoimi prawami i treści do każdego z nich przygotowuje się delikatnie inaczej. Decydując się na zaistnienie w którymś z nich pomyśl o tym, które już znasz, w którym dobrze się czujesz, w którym masz możliwość spotkać Twojego potencjalnego Klienta (swoją grupę docelową) i tam właśnie zacznij. A kiedy już rozwiniesz w nim działalność, wtedy pomyśl o kolejnym. W social mediach zdecydowanie bardziej niż ilość liczy się jakość.
Po piąte – case studies
Mamy wokół siebie wiele osób, które już w działalności online odniosły sukcesy. Niektórzy lubią dzielić się również doświadczeniem i pokazywać, w jaki sposób swój sukces osiągnęli. Od nich najlepiej ucz się prowadzenia i rozwijania biznesu w sieci. Ze swej strony mogę podpowiedzieć Ci kilku twórców. U każdego z nich znajdziesz wpisy i odcinki, w których wprost opowiadają o swoich biznesowych ścieżkach. Warto zaglądać do:
- Marka Jankowskiego i jego podcastu “Mała wielka firma“,
- Oli Budzyńskiej i jej bloga “Pani swojego czasu“, ale i podcastu,
- Bartka Popiela i jego bloga “Liczy się wynik“,
- Michała Szafrańskiego i jego bloga “Jak oszczędzać pieniądze” i podcastu “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”,
- Grażyny Pawtel-Lorente i jej bloga o “Slow biznes online“.
I jeszcze jedna uwaga na koniec. Korzystanie z doświadczeń innych często kończy się – niestety! – porównywaniem się do nich, zwłaszcza ich wyników. Warto pamiętać wtedy, że każdy z nas działa w innej rzeczywistości, każdy z nas ma inne zasoby, z których na co dzień korzysta i o tym, że twórcy ci zaczynali swoje biznesy odpowiednio wcześniej i również od jednego wielkiego NIC. Dziś natomiast bardzo często towarzyszą im całe zespoły, dzięki którym ich kampanie są tak rozwinięte i osiągają tak duże zasięgi oraz przychody. Inspiracji pomysłowością mówimy więc TAK, ale porównywaniu się – zawsze NIE.
Wpis powstał przy współpracy z patronem marki – firmą ➡️ Smarthost.pl.
Wpisz kod: ALESZCZYK podczas zakupu hostingu w ➡️ Smarthost, a otrzymasz 21% rabatu na usługę!
