Nowy Rok, nowe plany, nowe pomysły? Oczywiście! Temat jest mi bliski, bo i w mojej głowie rodzą się nowe projekty, więc postanowiłam podzielić się kilkoma wskazówkami, jak w prosty sposób poprawić sprzedaż w sklepie opartym o WooCommerce.
Spis treści:
Zadbaj o wygląd
W Internecie nie ma za bardzo możliwości nawiązać bezpośredniej relacji, stąd pierwsze wrażenie tworzy się na podstawie tego, co widać. 3 sekundy masz na to, by wzbudzić na tyle zaufania w kimś, kto trafił do Twojego sklepu, żeby zdecydował się na zakup u Ciebie. O ile w świecie offline od konkurencji może Cię dzielić kilka, kilkaset metrów, czy kilometrów, o tyle w świecie online to kwestia dosłownie kilku kliknięć. Dlatego właśnie Twój sklep musi odpowiednio wyglądać oraz spełniać odpowiednie normy, czy odpowiadać obowiązującym przepisom. Musi również być łatwy i przyjemny zarówno w odbiorze, jak i w procesie zakupu. O tę kwestię w WooCommerce zadbasz korzystając z jednego z motywów dedykowanych sklepom online. Zajrzyj do wpisu, w którym takie właśnie podpowiadam.
Stwórz produkty powiązane tematycznie
Teoretycznie trywialne, w końcu każdy sprzedający wie, że Klienci często zainteresowani są różnymi uzupełniającymi się produktami, a jednak często wcale nie takie oczywiste rozwiązanie. Z różnych przyczyn zdarza się, że – zafiksowani na tym, co już w swojej ofercie posiadamy – nie dbamy o jej rozszerzenie. Osobiście lubię obserwować jak robią to inni i często śledzę takie “drobiazgi”. Kilkoma się podzielę, może się zainspirujesz? Ostatnio wpadły mi w oko m.in.:
- salony fryzjerskie, w których jest możliwość zakupu produktów do pielęgnacji włosów,
- piekarnia, w której zakupisz również krokiety do pasztecików,
- mechanicy, którzy przy wymianie opon oferują również ich przechowanie,
- sklep obuwniczy, w którym od razu możesz zaimpregnować również swoje nowe buty,
- markety budowlane, w których znajdziesz zakątki z inspiracjami wykończenia wnętrza i wykonasz projekt urządzenia swoich pomieszczeń,
- sklep z wzorami do wyszywania, w którym zakupisz również wszelkie akcesoria potrzebne do tworzenia haftu,
- WP Desk – na co dzień zajmują się m.in. tworzeniem wtyczek do WooCommerce, a niedawno wystartowali z projektem umożliwiania tworzenia na ich platformie własnych sklepów online w modelu SAAS…
Dodaj więcej opcji wysyłki
Właśnie reaktywuję “Słodziaki” – naszą markę produkującą etui do pomp insulinowych i po około trzech latach przerwy widzę, jak wiele zmieniło się w kwestii wysyłek produktów fizycznych. Pamiętam doskonale, jak InPost wygrał kilka lat temu przetarg na dostarczanie przesyłek poleconych i sądowych i z jakim zdziwieniem, wręcz nie raz nawet oburzeniem spotkała się informacja, że teraz listy będziemy odbierać w sklepie spożywczym. Dziś nikogo już nie dziwi, że idziemy odebrać zamówienie w paczkomacie, na stacji benzynowej, czy w dyskoncie spożywczym. Ma być dostępnie, szybko, wygodnie, najlepiej po drodze i bez stania w kolejkach!
Planując czy projektując swój sklep online koniecznie pomyśl z jednej strony o tym, jak Tobie będzie wygodnie nadawać przesyłki, ale również o tym, że Klienci bywają różne mają upodobania. Ja korzystam z jednej z platform logistycznych – aPaczka – i dzięki temu mam możliwość wysyłać zamówienia praktycznie każdym możliwym kanałem.
Automatyzuj!
Automatyzacja procesów w sklepie może przynieść wymierne korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim Klientom. Nie ma nic przyjemniejszego dla Klienta niż zakupy przeprowadzone sprawnie i szybko. Każdy z pewnością doceni, jeśli w Twoim sklepie:
- nie będzie błądził – sklep to miejsce, którego głównym celem jest sprzedaż, przeładowywanie go banerami, slajderami, czy innymi dodatkami może znacznie ten proces zaburzyć,
- zakupi konkretny produkt od ręki – tak, widuję wciąż sklepy online, w których zakup dokonuje się poprzez formularz zapytania,
- zapłaci online – tak, istnieją jeszcze sklepy, w których po dokonaniu zakupu otrzymuje się dane do zrobienia przelewu i wcale nie są taką rzadkością…
- może wysłać zamówienie pod inny adres niż własny – przecież czasem ludzie kupują sobie prezenty, albo potrzebują odebrać zakup podczas urlopu,
- otrzyma fakturę automatycznie – dodatkowe przesyłanie danych do faktury mailem i upominanie się o nią to naprawdę strata czasu,
- nie będzie zawalony komunikatami marketingowymi po dokonaniu zakupu – wysyłanie mnóstwa wiadomości mailowych lub SMSów jedynie z kolejnymi propozycjami zakupów może go mocno zmęczyć.
Ja korzystam z możliwości MailerLite połączenia ze sklepem online, systemu do wystawiania faktur wFirma i jego integracji z WooCommerce od WP Desk.
Zaproponuj kolejny, ulepszony lub produkt ze zniżką
Istnieje kilka mechanizmów, którymi jako właściciel sklepu online koniecznie musisz się zainteresować, ja dziś wspomnę o trzech najczęściej spotykanych.
Po pierwsze – cross sell. To propozycja, w ramach której zapraszasz Klienta do zakupu droższych produktów, ulepszeń lub innych dodatków do kupowanego właśnie produktu. Cały proces zachodzi podczas jednej transakcji. W sklepach internetowych widzimy ją często w komunikatach: “Do tego produktu będziesz potrzebować jeszcze…”, “Kupując X nie zapomnij o Y”, czy “Inni klienci kupowali również” itp.
Po drugie – up sell. To z kolei propozycja zakupu ulepszonej, droższej wersji kupowanego właśnie produktu. Najczęściej wykorzystywana w sprzedaży pakietów i abonamentów, np. w ofertach kursów online, dostępów do platform kursowych, zamkniętych newsletterów, pakietów treści, konferencji online itp.
I po trzecie – one time offer. To również propozycja, której celem jest zwiększenie sprzedaży. Tłumacząc z polskiego na “nasz” to oferta ograniczona w czasie albo w możliwości jednokrotnego skorzystania, albo w innych kombinacjach, często z towarzyszącą jej zdecydowaną obniżką ceny. Pojawia się najczęściej w formie dosprzedaży lub jako jednorazowa akcja promocyjna. Mi świetnie sprawdziła się np. podczas ostatniego Black Friday. Każdy, kto skorzystał z oferty BF przekierowywany był na stronę OTO z kolejnym kursem online. Dzięki temu zabiegowi ogólne wyniki sprzedaży zwiększyły się o około 25%.
Więcej o samej technice OTO w wywiadzie z Magdą Sadowską w 42. odcinku podcastu Jak żyć w necie: “One time offer – o co chodzi i dlaczego warto z niej korzystać?”. Natomiast samą ofertę stworzysz z narzędziem: PageHook – z tego linka zarejestrujesz się z 10% rabatem!
