SPRAWDŹ OFERTĘ DLA CZYTELNIKÓW BLOGA I STWÓRZ ZE MNĄ SWÓJ NEWSLETTER!

Pozycjonowanie stron internetowych pozycjonowaniu nie równe

Pozycjonowanie stron internetowych – po co o tym pisać?

Pozycjonowanie stron to ostatnio gorący temat w Internecie. Jedni poruszają go przy okazji nowych aktualizacji logarytmów Google, inni, by lepiej reklamować swoje usługi, jeszcze inni – w sobie znanych celach. Ja? Ja dziś dam ci praktyczne wskazówki, jak pozycjonować swoją stronę, by piąć się w górę w naturalnych wynikach wyszukiwania. Do dzieła!

pozycjonowanie-jak-bieg-w-goreNa dobry początek trzeba sobie jasno powiedzieć. Na pewno masz konkurencję. Do biegu po wysoką pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania nie przystępujesz sam/a. Najprawdopodobniej dołączasz do wyścigu, w którym od dłuższego lub krótszego czasu biegną silniejsi i słabsi zawodnicy. Jedni biegną stale w jednym tempie. Inni na chwilę zwalniają, żeby za jakiś czas mocno przyspieszyć. Jedni nie mają już sił, inni jakby dopiero co odpoczywali. Wyścig jednak trwa. Ty zaczynasz być lub jesteś jednym z wielu. Że warto w tym wyścigu biec – mam nadzieję – nie muszę cię przekonywać!

Pozycjonowanie stron internetowych – podstawy

Od czego więc zacząć? Najważniejsze w pozycjonowaniu strony jest odpowiedzenie sobie na kilka pytań:

  • Jaki moja strona ma cel? Co jest zadaniem mojej strony?
  • Co dostarczam Klientowi? Jaki produkt czy usługę?
  • Co chciałabym/chciałabym, aby mój Klient na niej zrobił?

Wydaje się proste? To usiądź od razu i odpowiedz. Oczywiście nie chodzi o odpowiedzi dla samych odpowiedzi. To zadanie pomoże ci ustalić słowa kluczowe dla twojej strony.

Pozycjonowanie stron internetowych – słowa kluczowe

Słowa kluczowe (ang. keywords) to w ogóle przedziwna kwestia. Kiedyś było łatwo, prosto i przyjemnie. Miało się biuro rachunkowe i chciało się być wysoko w wynikach wyszukiwania, to jako słowo kluczowe wpisywało się w stronie: “biuro rachunkowe”. Jeśli ograniczało się swoją działalność tylko do jednego miasta, to wpisywało się: “biuro rachunkowe Kozia Wólka”. Sprawa była załatwiona.

Teraz to niestety nie takie proste.

Po pierwsze – wszystkie proste, ogólne słowa kluczowe są już w Internecie mocno obstawione przez duże firmy, które od lat istnieją na rynku i mają odpowiedni budżet, żeby być wysoko (wpisz w wyszukiwarkę słowo “biuro rachunkowe” i zobacz ile masz wyników wyszukiwania).

Po drugie – i o tym wiele osób zapomina – nie zawsze słowo kluczowe, które ja jako właściciel strony wymyślę jest tym, które wpisze w wyszukiwarkę mój potencjalny Klient. I tak. Jedna osoba będzie szukała “biuro rachunkowe Kozia Wólka”, inna wpisze “biura rachunkowe w Koziej Wólce”, a jeszcze kto inny “Kozia Wólka biuro rachunkowe opinie”. Jak przewidzieć co wpisze użytkownik? Pewnym wskaźnikiem jest rozwijanie się listy podczas wpisywania słów w pole wyszukiwania w Google. Ono podpowiada, co najczęściej jest wpisywane przez inne osoby. Trochę lepszą opcją jest sprawdzenie ilości zapytań dla danego słowa w narzędziach w Google AdWords.

Pozycjonowanie stron internetowych – kwestie techniczne

Kwestie techniczne to przede wszystkim:

  • tagi
  • znaczniki
  • linki
  • opisy zdjęć

Tagi na stronie internetowej

Tagi to nic innego jak znak przypisany do określonego fragmentu informacji. Mówiąc po ludzku to takie umowne symbole, półsłówka i znaczki, które niosą za sobą pewną informację rozpoznawalną przez daną technologię czy język programowania.

Niezależnie jednak od tego, jak brzmi pełna definicja tagów (nawet nie musisz jej znać) dla twojej strony ważnych jest kilka z nich:

  • <meta name=”keywordscontent=”tu_wpisujesz_swoje_słowa_kluczowe_dla_całej_strony”/>
  • <meta property=”og:titlecontent=”tu_wpisujesz_tytuł_konkretnej_podstrony” />
  • <meta name=”descriptioncontent=”tu_wpisujesz_opis_swojej_strony_lub_podstrony”/>

Znaczniki strony internetowej

Roboty Google przeszukując strony internetowe zwracają uwagę na treści ważne i ważniejsze. Ważniejsze wskazuje się znacznikami: <h1></h1>, <h2></h2>, <h3></h3> itp. Najważniejsza dla wyszukiwarki treść znajduje się w znaczniku <h1>, dlatego warto zadbać, aby było tam to, na czym ci zależy, żeby rzuciło się takiemu robotowi “w oczy”.

Linki na stronie internetowej

Bardzo śliska sprawa i bardzo szeroki temat. Jeśli jesteś “wyjadaczem” w temacie pozycjonowania – wiesz zapewne co mam na myśli. Dzięki linkom (kupowanym, sztucznym, zabronionym, systemom wymiany linków poleciało ostatnio mocno w dół wiele stron w wynikach wyszukiwania, a znaczna ich część otrzymała również filtry od wyszukiwarki). Jeśli jednak chcesz zwyczajnie pozycjonować swoją stronę, to wystarczy, żebyś wiedział/a, że linki są ważne. I to zarówno te, które do twojej strony prowadzą i te, które z niej wychodzą. Google wychodzi z założenia, że treść wartościowa jest linkowana i dobrze o tym wiedzieć. Warto też wiedzieć, że linki wstawia się z tzw. anchor tekstem. To znaczy, że link do strony głównej powinien wyglądać np. tak: Zobacz link do strony głównej, a nie tak: link.

Ważne! Nigdy nie daj sobie zepsuć pozycji w wynikach wyszukiwania nienaturalnymi linkami.

Opisy zdjęć na stronie

Przy wstawianiu zdjęć na stronę warto zwrócić uwagę na dwie kwestie:

  • nazwa zdjęcia – unikaj nazw: 2526352.jpg, raczej nazwij swój plik: dziewczyna-na-lace.jpg
  • tekst alternatywny – to opis co się na zdjęciu znajduje (ważne miejsce, ponieważ teksty te są czytane przez specjalne programy osobom niewidomym)

Pozycjonowanie stron internetowych – dodatki

Właściwie kosmetyczne – wydawać by się mogło – drobiazgi, ale będą miały znaczenie w indeksowaniu twojej strony:

  • chmura tagów na blogu zawierająca słowa kluczowe
  • Menu strony zawierające słowa kluczowe
  • ważniejsze treści na stronie pisane boldem
  • mapa witryny w Narzędziach dla Webmasterów
  • wizytówka firmy w Google Maps
  • profil w G+

Na koniec – moja ulubiona scena związana z bieganiem – na zachętę 🙂

Nie wyczerpałam tematu. Wiem. O pozycjonowaniu nie jedna spora książka już powstała. Ja tym wpisem nie piszę kolejnej. Jest to jednak ważna garść wskazówek, jak pracować ze swoją stroną w kwestii pozycjonowania. Jeśli masz pytania lub sugestie – pisz w komentarzu.

Dołącz do WP MasterClass

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sięgnij po więcej!