WordPressWordPress themes

Jak wybrać motyw w WordPressie?

Pewnie nie raz słyszałeś, że WordPress jest prosty. A jeśli nie prosty, to przynajmniej tani 😉 Nie będę ukrywać, że oba twierdzenia są i nie są za razem prawdziwe. Wprawdzie relatywności w określeniu “taniości” nie ma się co dziwić – dla każdego “tani” oznacza inną cenę! – to jego rzekomą prostotę pewnie nie raz odżegnywałeś od czci i wiary! No bo albo coś jest proste, albo nie jest, prawda? A tu jest i nie jest jednocześnie. A może zależy to od zagadnienia w WP?

Wydawać by się mogło, że co jak co, ale wybór motywu dla WordPressa, to już na pewno “bułka z masłem”. Wystarczy wiedzieć, co się chce, mieć jakieś wyobrażenie wyglądu, poszukać, zainstalować i już. Niestety jak mawia klasyk – nic bardziej mylnego! Przecież gdyby tak było, to w naszej WordPressowej grupie na Facebooku nie pojawiałyby się co chwila pytania właśnie o tę kwestię. A skoro są – znaczy to, że cały czas wśród nas znajdują się ludzie, którzy nie do końca sobie w tym temacie radzą.

Wybór motywu w WordPressie – od czego zacząć?

Pierwszym i koniecznym krokiem jest odpowiedzenie sobie na pytanie: “Darmowy, płatny, czy tworzony na zamówienie?” I nie chodzi mi o kwestię, który z nich lepszy. Chodzi o to, czy i jakim dysponujesz budżetem.

Darmowe motywy dla WordPressa tworzą ludzie WordPressowo zaangażowani i dzięki temu w oficjalnym repozytorium WordPressa mamy ich już około 15 tysięcy. Jest więc spokojnie w czym wybierać!

Płatne motywy dla WordPressa możesz kupić w największym sklepie z motywami – Themeforest lub bezpośrednio u twórców motywów. Często zdarza się też, że darmowy motyw w repozytorium jest tak naprawdę okrojoną wersją motywu Premium. Czy to źle? Wydaje się, że niekoniecznie. Osobiście rozumiem, że – skoro już ktoś (często są to zespoły ludzi) włożył sporo czasu w napisanie motywu – to chce na owym motywie również zarobić. I umówmy się. Nie są to jakieś zawrotne kwoty! Ponadto – jeśli nie ma się w ogóle budżetu na motyw – zawsze dodatki dostępne w wersji Premium można spokojnie dopisać sobie samodzielnie w kodzie. W końcu wszystko, co w “repo”, to na licencji GPL, a ta pozwala na dalsze modyfikacje.

Szycie motywu dla WordPressa na własną miarę to już zdecydowanie droższa opcja. Po pierwsze – trzeba zapłacić grafikowi za przygotowanie widoków (layoutów). I to najlepiej również w wersjach responsywnych (o co chodzi z responsywnością poczytaj tutaj). Po drugie – później płacisz za to, że ktoś ów projekt zakoduje w motyw WordPressa. Idealnie (i najdrożej) jest, jeśli zakoduje go w ten sposób, by każdy element widoku był możliwy do edycji z poziomu personalizacji w kokpicie.

Porównałam jeszcze kilka tematów tych trzech możliwości w tabeli.

DarmowyPłatnyNa zamówienie
Wpływ na wyglądminimalnywięcej możliwościcałkowity
Łatwość personalizacjiprostawięcej opcjizależy od umowy
Supportbrak0,5 – 1 rokuzależy od umowy
Zagrożeniamoże nie być aktualizowanywykonawcy z Indiiumiejętności developera
LicencjaGPLzależy od sklepuzależy od umowy
Cena0 złokoło 30 – 70$Sky is the limit!

Wybór motywu w WordPressie – repozytorium

Skoro repozytorium jest największym skupiskiem bezpłatnych motywów – przyjrzyjmy się, jak można efektywnie w nim szukać czegoś dla siebie.

<offtop> Od razu zaznaczę, że realizując zlecenia oparte o gotowe motywy (tak, mamy takich sporo), jeśli szukamy motywu dla Klienta, to zawsze, ale to ZAWSZE zaczynamy właśnie od repozytorium. Fakt, mam już swój sprawdzony sposób i wytyczne, którymi się kieruję, ale też nie zdarzyło nam się jeszcze, by Klient nie wybrał dla siebie motywu z naszych repozytorskich propozycji. </offtop>

Jak my to robimy?

Wejdź na stronę motywów w repozytorium i wpisz frazę, po której szukasz motywu. Ja wpisałam “grid”, bo szukałam takiego układu wpisów na blogu.

 

 

Następnie kliknij w wybrane motywy, najlepiej otwierając je w osobnych zakładkach (przy kliknięciu przytrzymaj ctrl na klawiaturze). Znajdziesz tam szczegóły motywu:

  1. autora motywu,
  2. informacje o ilości aktywnych instalacji, ostatniej aktualizacji i wersji,
  3. oceny użytkowników,
  4. logi i zmiany w kodzie,
  5. wykres częstotliwości pobrań.

Po przejrzeniu tych danych możesz śmiało wejść w stronę motywu (theme homepage). Istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz tam dobrze działające demo motywu i jego dokumentację.

 

opis motywu repozytorium

 

Wybór motywu w WordPressie – Themeforest

WordPressowe motywy na Themeforest to zbiór ponad 10 tysięcy pozycji. I znów jest w czym wybierać. Metoda jest podobna, choć sam proces nieco prostszy. Wybierasz sobie kategorię motywu, a później konkretne motywy do przyjrzenia się.

Warto sprawdzić:

  1. szczegóły motywu, komentarze i opcję wsparcia – to z nich dowiesz się, co w motywie nie działa lub jest dziwnie rozwiązane i jak szybko odpowiada support,
  2. demo, czyli Live preview – sprawdzając wyświetl go również w swoim telefonie i zobacz, jak sobie radzi z responsywnością,
  3. zgodność i opis motywu – w opisie zwróć uwagę, czy jest on zbudowany w oparciu o jakiś theme builder (np. Visual Composer), takie wtyczki dodają ogromne ilości kodu do twojego WordPressa,
  4. ilość sprzedanych sztuk, komentarze i oceny motywu – sprawdź, jak oceniają motyw ludzie, którzy go zakupili,
  5. ostatnie aktualizacje i jeszcze więcej zgodności z wersją WordPressa i wersjami potrzebnych wtyczek – koniecznie zobacz, czy motyw jest zgodny z najnowszymi wersjami.

 

motywy dla WordPressa

 

Plusem Themeforest jest fakt, że w jednym miejscu masz ogromną ilość motywów Premium i do każdego otrzymujesz półroczny support w cenie. Minusem jednak – że zakupionego motywu nie zwrócisz. To są produkty digital i sprzedawane w USA Australii. Tam żyje się inaczej niż w Europie… 😉

Reasumując jeszcze dwie złote myśli dla ciebie mam. Pierwsza:  “Motyw to nie cyrograf!” – najprawdopodobniej zmienisz go nie raz. Internet i layouty zmieniają się wraz ze zmianami technologii i modą. Zalecam przeznaczyć ograniczoną ilość czasu na wybieranie tego swojego jednego, jedynego, idealnego. I druga: “Im dalej w las, tym więcej drzew”. Nigdy nic, czego nie znasz, nie jest proste od samego początku!

Uff! Jest, co robić, prawda? Oczywiście wiem, że po przeczytaniu jednego wpisu można wszystkiego nie spamiętać. Mam więc dla ciebie infografikę, która zbiera informacje potrzebne, by skutecznie ocenić motyw dla siebie. Pobierasz?

 

 

 

Share:

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Jak wybrać motyw w WordPressie?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Paweł
Gość
No z tymi tabelkowym porównaniem, to bym jednak dyskutował …darmowe mają support społeczności i niejednokrotnie autora, a komerchę wszędzie się spławia – zapłaciłeś > masz support i wymagaj od autora ;p Każdy może być zagrożony brakiem aktualizacji – tak darmowy jak i ten za który się zapłaci. Wpływ na wygląd i łatwość personalizacji – mmmm, przy motywie z repo na starcie może dostaje się niewiele, ale można wszystko – ograniczają tylko umiejętności, przy komercyjnym – pozornie raj dla klikaczy i zestaw demówek, ale często jak przyjdzie dostosować do własnych potrzeb i uzupełnić swoimi treściami, to można się pociachać ….a na… Czytaj więcej »
wpDiscuz