Osiągnięto kompromis w sprawie śledztwa UE dotyczącego nadużywania przez Google dominującej pozycji wśród wyszukiwarek internetowych. O szczegółach dowiadujemy się zarówno ze stron Komisji Europejskiej, jak i samego Google. Wprawdzie mowa jest o kompromisie, jednak można spokojnie mówić o triumfie konkurentów Google. Oznacza to bowiem, że Google będzie zmuszone do wyświetlania wyników wyszukiwania innych wyszukiwarek.
Zmiany w Google
Google poinformowało o zdarzeniu 14 lutego (w walentynki) na lokalnej holenderskiej wersji swojego bloga. I jest to bardzo suchy, prosty komunikat. Więcej szczegółów można znaleźć na stronach Komisji Europejskiej. Zgodnie z informacjami, jakie upublicznia KE wiemy już, że wykroiła ona dla konkurencji Google miejsce w najlepszej z możliwych lokalizacji w wynikach wyszukiwania!
Decyzja KE dotyczy zarówno organicznych wyników wyszukiwania jak i programów AdWords i AdSence. W każdym z tych wypadków ilość “posiadanego” przez Google rynku przekonało KE do wymuszenia otwarcia na konkurencję. Dzięki temu obok reklam Google AdWords znajdą się również reklamy innych twórców wyszukiwarek internetowych. Tym samym dotychczasowe interfejsy wyszukiwarki Google zostały zostały potraktowane jako uniwersalna platforma, w której również inne firmy mają prawo sprzedawać swoją powierzchnię reklamową.
Zmiany w praktyce
Komisja Europejska załączyła kilka zrzutów ekranu, na których w sposób czytelny są zaznaczone lokalizacje wyników wyszukiwania innych przeglądarek internetowych niż Google. Wystarczy się przyjrzeć i bez trudu odnajdziemy nowy boks zatytułowany “Alternatives”, który wyświetli wyniki wyszukiwania konkurencji Google.
Zmiany również z Google Maps i Google Flights
Zmiany będą dotyczyły również usług związanych z Google takich jak Google Maps i Google Flights. Poniższe zrzuty ilustrują miejsca dla konkurencji w tych usługach.
