Przestań martwić się o swoją stronę!
jak stworzyć dobre logo

Jak stworzyć dobre logo?

Logo czy logotyp – czym to się je?

Wydaje się, że samo pojęcie logo, logotyp to pojęcie powszechnie rozumiane. Każdy z nas kojarzy z pewnością kilka, nawet kilkanaście znaków, o których wiemy, że stanowią logo (marki czy produktu). Spróbuj przypomnieć sobie znaki graficzne takich firm jak: Apple, Coca-Cola, Facebook, Mercedes, Opel, Tauron. Na rodzimym podwórku również mamy wiele symboli, które już identyfikują konkretne biznesy: Bank Polski, Euro 2012, Teraz Polska, CPN (symbol, który zastąpił wyrażenie: stacja benzynowa), Poczta Polska (choć ta w ostatnich miesiącach przeszła proces rebrandingu).

Często jednak wyrażeń „logo” i „logotyp” używa się zamiennie, a to już nie do końca poprawnie. Wyjaśniam więc. Logo to składa się z:

  • sygnetu – znaku graficznego
  • logotypu – znaku typograficznego (najczęściej napisu)

Oczywiście funkcjonują takie które składają się tylko z sygnetu (Toyota, Unia Europejska) lub samego logotypu (Facebook, Lego, IBM), jednak są w zdecydowanej mniejszości. Na takie rozwiązanie może sobie pozwolić ktoś, kto ma już ugruntowaną pozycję w świadomości odbiorców.

Od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od pustej kartki i ołówka. Nawet w najlepiej znanym Ci programie graficznym nie zaprojektujesz znaku graficznego tak szybko jak na karce papieru. Rysuj, ile się da i ile tylko pomysłów przyjdzie Ci do głowy. Później się wyśpij i spójrz na kartkę raz jeszcze – już teraz krytyczniejszym okiem. Z pewnością coś wybierzesz.

Jeśli jednak zdolności plastycznych mamy nie za dużo (w końcu nie każdy ma zdolności do wszystkiego), możemy przejrzeć gotowe stoki (zbiory zdjęć) w poszukiwaniu natchnienia. Zawsze łatwiej jest przerobić obrazek niż stworzyć nowy. Osobiście polecam Fotolię jako stok, gdzie z pewnością każdy wybierze coś dla siebie.

Zdecydowanie odradzam kopiowanie obrazków (kradzież) z internetu. Pomijając kwestie moralne, jakość takich grafik jest zdecydowanie za słaba, żeby jakkolwiek je skalować.

7 zasad dobrego logo

Element nagłego uderzenia

Twoje logo powinno przykuć oko i jednocześnie zwrócić na siebie uwagę. Mały symbol, ale na tyle charakterystyczny, że Klient go zapamięta. Niech zaskoczy, sprowokuje, wywoła uśmiech na twarzy. Jesteśmy zasypywani kolejnymi kampaniami reklamowymi. Postaraj się by Twój znak był inny niż wszystkie!

Ładne i estetyczne

Nie pozwól, aby Klient zmuszał się do oglądania Twojego logo. Niech patrzy na nie z przyjemnością. Dlatego czasem przy tworzeniu logo warto zainwestować w kogoś, kto posiada zdolności plastyczne.

Czytelność

Zainwestuj trochę grosza w plik, któremu będziesz mógł dowolnie zmieniać rozmiar bez straty na jakości. Powiększenie czy pomniejszenie obrazu nie polega na otwarciu go w programie Paint i przeskalowaniu (rozmyć obraz powiększając go każdy potrafi). Warto mieć logo jako duży obraz, najlepiej w postaci grafiki wektorowej.

Pozytywne skojarzenia

Obowiązkowo logo musi budzić pozytywne skojarzenia. Jeśli Klient nie będzie Cię dobrze kojarzył – nie zostanie Twoim Klientem!

Tematyka

Jeśli sprzedajesz zabawki nie będziesz umieszczać w logo narzędzi do obróbki drewna. Zadbaj o to, żeby logo wyrażało główną cechę Twojej działalności, czy oferowany przez Ciebie produkt (usługę).

Zapamiętywalność

Logo nie może być zbyt skomplikowane. Nie chcemy przecież zmuszać Klienta do wysiłku. Na zapamiętywalność wpływa wiele czynników, jednak obserwując najbardziej rozpoznawalne marki na całym świecie (Coca-Cola, IBM, Facebook, Mercedes, Apple) szybko zauważysz, że im prostsze logo, tym lepiej dla samego logo.

Niezmienność

Twój znak graficzny identyfikuje całą markę, dlatego też nie warto go za często zmieniać. Najczęściej do zmiany logo dochodzi, kiedy jakieś dwie firmy się łączą, po przeprowadzeniu badań (jeśli w ich wynikach okaże się, że logo negatywnie się kojarzy) lub kiedy firma chce unowocześnić swoje logo. Trzeba jednak być mocno ostrożnym i dobrze taką zmianę zaplanować.

Pomógł Ci ten tekst? Zainspirował? Pochwal się w komentarzu swoim logo!

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu logo? Polecam zaprzyjaźnioną Graficzkę: TinaDesign.

baner postawienia kawy w podziękowaniu

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

3 thoughts on “Jak stworzyć dobre logo?

    1. Keyti wyedytowałam link do Waszego (agencja marketingowa) wpisu, bo to nie jest dobry pomysł na „szeptankę”, by w jednym dniu wbijać mi na blog i na FANPAGE z tym samym linkiem. Nope. Takiej szeptance mówię nie.
      Chyba, że mam Wam wystawić fakturę za udostępnienie powierzchni reklamowej. To proszę o informację na emial…

Skomentuj Keyti Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sięgnij po więcej!