Przestań martwić się o swoją stronę!
newsletter WordPress

Newsletter WordPress – jak to zorganizować?

W życiu każdego bloga, każdej strony internetowej, a już na pewno każdego sklepu www przychodzi taki moment, kiedy warto pomyśleć o nawiązaniu relacji ze swoimi Czytelnikami lub Klientami za pomocą newslettera. Newsletter na e-kreatywnie powstał stosunkowo wcześnie, bo prawie na początku bloga. W pierwszej odsłonie był to automatyczny system, który wysyłał maile po publikacji nowego wpisu, później wysyłał je raz na dwa tygodnie (we wtorek) i informował o nowych wpisach na blogu. Dziś jego forma jest kompletnie inna, ale o tym później.

Newsletter WordPress – od czego zacząć?

Jak zwykle i zawsze: warto zacząć od odpowiedzi na pytanie o cel: w jakim celu chcesz wysyłać swój newsletter? Możliwości jest mnóstwo:

  • możesz informować Czytelników o nowych wpisach,
  • możesz rozsyłać pliki, ebooki,
  • możesz powiadamiać o wydarzeniach,
  • możesz sprzedawać kursy,
  • możesz… co tylko wyobraźnia i model biznesowy ci podpowiedzą.

Ogromnie ważnym jest, aby przemyśleć cel newslettera, ponieważ to on zdefiniuje, jakiego narzędzia do wysyłania listów użyć.

[su_note note_color=”#ebd9c3″ text_color=”#b00f15″ radius=”10″]Dla mnie ważna byłą również obserwacja moich własnych zachowań. Przyglądałam się, jakie newslettery mnie interesują, czyje mailingi czytam regularnie, co mnie w nich przyciąga. Jednocześnie rozglądałam się, czytałam i słuchałam o tym, jak inni tworzą newslettery. W ten sposób moim niekwestionowanym „newsletterowym guru” został Paweł Tkaczyk (naprawdę warto zostać jego Brylancikem!).[/su_note]

Newsletter WordPress – dwie wtyczki, które mogę polecić?

W całej dotychczasowej newsletterowj historii e-kreatywnie korzystałam dotychczas z dwóch rozwiązań. Zaczęłam od – do dziś uważam – genialnej wtyczki w temacie “newsletter WordPress”: MailPoet Newsletters.

Wtyczkę zainstalujesz, jak każdą inną: możesz pobrać ją z repozytorium i przesłać plik, albo wyszukać w PA  (panel administracyjny – kokpit – WordPressa) -> Wtyczki -> Dodaj nową i kliknąć instaluj. Po włączeniu panel zarządzania newsletterami ukaże ci się w menu PA: MailPoet – pod komentarzami.

Zaraz na początku, po wejściu w Newslettery wtyczka przeprowadzi cię przez tutorial opisujący, jak, co i gdzie w niej znajdziesz oraz jak wysłać pierwszy newsletter. W MailPoet dodatkowo znajdziesz m.in:

  • możliwość tworzenia i edytowania własnych list subskrybentów,
  • możliwość tworzenia jednorazowych newstetterów,
  • możliwość tworzenia automatycznych newsletterów, wysyłanych np. raz na dwa tygodnie w konkretnym dniu tygodnia i o konkretnej godzinie,
  • możliwość edytowania wiadomości powitalnej przy zapisie na listę subskrybentów,
  • podstawowe statystyki otwarć newsletterów.

Sam panel tworzenia wiadomości email również jest przejrzysty i niesamowicie intuicyjny. Podstawowy newsletter wyślesz zmieniając praktycznie tylko treść wstawionych już elementów. Jeśli czegoś brakuje – również nie ma problemu. Możesz wstawić dodatkowe elementy z panelu po prawej stronie (metodą drag & drop).

newsletter WordPress - MailPoet

Tak, jak wspomniałam, MailPoet jest świetnym narzędziem do konstruowania podstawowych, początkowych newsletterów. Dlaczego? Ponieważ MailPoet wysyła newslettery z twojego serwera. To niestety może sprawić, że twoje maile będą trafiać do spamu skrzynek pocztowych twoich subskrybentów, a ty nawet nie będziesz tego świadomy/a.

Ja zmieniłam sposób wysyłki newsletterów z dwóch powodów: chciałam mieć większą świadomość tego, ile z moich maili naprawdę trafia do moich subskrybentów i interesowały mnie lepsze statystyki. Tak trafiłam do polskiego projektu – Freshmaila (link afiliacyjny).

Co dał mi Freshmail? Zapewnił wszystko, czego potrzebowałam (i w sumie wiele więcej) do wysyłania efektywnych mailingów.

W systemie znajdziesz:

  • gotowe szablony newsletterów wraz edytorem WYSIWYG,
  • generator formularza zapisu na newsletter,
  • rozbudowane raportowanie skuteczności wysyłek,
  • łatwa integracja z innymi systemami CMS, CRM, eCommerce (Wordpres, iStore, SalesForce, Magento, etc),
  • różne testy zwiększające skuteczność mailingu (testy A/B, spam test, inbox test, etc).

Dodatkowo twórcy Freshmaila stale troszczą się o rozwój swoich Klientów, a w modelach płatnych oferują świetny support pomagający w pełnym korzystaniu z systemu. Zarówno blog, jak i filmiki pełne są merytorycznej treści.

Instalacja i konfiguracja również jest intuicyjnie prosta: wtyczkę pobierzesz z repozytorium i zainstalujesz w zwykły sposób. W menu Panelu Administracyjnego WordPressa otrzymasz cały panel ustawień wtyczki. W porównaniu z MailPoet jedna rzecz wygląda inaczej. W PA ustawiasz jedynie wygląd i treść banerów zachęcających do zapisania się na listę subskrybentów (wklejasz je shortcodem w dowolne miejsce na stronie czy blogu). Treść i wygląd mailingów, zarządzanie listami, autoresponderami, sprawdzanie statystyk mailingów odbywa się w panelu Freshmaila.

Tym razem zrzutów nie będzie. W poniższym filmiku wszystko zobaczysz 🙂

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=MKFloEbzxWM” width=”400″ height=”200″]

Na koniec zapowiedziane wcześniej kilka słów developera – okiem Krzyśka z WPmagus.pl:

KDróżdż[su_quote cite=”Krzsiek Dróżdż”]Historycznie obie wtyczki miały dość spore wpadki bezpieczeństwa, które pozwalały na przejęcie kontroli nad stroną czy pobranie listy subskrybentów. Należy więc pilnować aktualności tych wtyczek i odpowiednio je zabezpieczyć. Zwróciłbym też uwagę na dostarczalność. W przypadku newsletterów wysyłanych z FreshMaila, większość maili od razu wpada mi do spamu. W przypadku MailPoet może być znacznie lepiej, ale to my będziemy musieli o tę dostarczalność zadbać: z drugiej strony jeśli zrobimy coś “brzydkiego”, to zapłacimy za to domeną/serwerem dodanym do blacklisty (przez co nasze maile do klientów także przestaną dochodzić). Jeśli mamy większą listę subskrybentów, to sugerowałbym wysyłkę MailPoetem, ale nie z naszego serwera, a poprzez sprawdzone serwery przeznaczone do masowych wysyłek (np. MailGun lub Amazon SES), które zagwarantują wysoką dostarczalność, a przy tym nie pogrążą kosztowo (25 tys. maili we FreshMail to 400 zł, w MailGun – $7,50, w Amazon SES – około $5).[/su_quote]

[su_row]
[su_column size=”1/2″] Co pozostało na koniec? Wpis o newsletterze nie byłby wpisem o newsletterze, gdyby nie kończył się zachętą do działania. Właściwie dwoma zachętami. Pierwsza z nich to oczywiście – zapisz się do mojego newslettera. Raz w miesiącu otrzymasz ode mnie informacje o WordPressie i e-marketingu. Nie, już nie tylko powiadomienie o nowych wpisach na blogu, ale wartościowe treści przeznaczone tylko dla moich Subików. Dodatkowo otrzymasz bezpłatny ebook „Audyt wtyczek” Naprawdę warto! [/su_column]
[su_column size=”1/2″]

[/su_column]
[/su_row]

Druga zachęta to te pola pod spodem. Korzystasz z systemu do wysyłki Newslettera? Z jakiego? Znasz inną, dobrą, wartą polecenia wtyczkę? A może temat newsletter WordPress cię nie interesuje? Zostaw komentarz.

baner postawienia kawy w podziękowaniu

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

48 thoughts on “Newsletter WordPress – jak to zorganizować?

        1. Rozumiem, że masz doświadczenie w wysyłce MailChimpem? Podzielisz się? Zdania są podzielone generalnie pomiędzy te dwa systemy – ja wybrałam Freshmail.

        1. Nie dość, że korzystam, to jestem bardzo zadowolona. Dziękuję za linki – z pewnością pomogą podjąć decyzję i pozdrawiam ekipę Freshmaila! 🙂

      1. Ja, np. korzystam z całego zastawu narzędzi do e-marketingu: servaq. Autoresponderem jest tam Netsendo. Nie wiem, czy jest lepszy czy gorszy od Freshmaila, ale ja jestem mega zadowolony z prostoty tego systemu, niesamowicie dużej ilości funkcji i super obsługi 20h. Oczywiście, to kosztuje, ale stosunkowo do możliwości całego pakietu (np. nieograniczona liczba stron na WP czy Instapage), to są grosze. Także mogę spokojnie polecić.

  1. Wielokrotnie chciałam się zabrać za newsletter, ale wydawało mi się to przekraczające moje możliwości. Po przeczytaniu Twojego wpisu mam jednak wrażenie, że to łatwiejsze niż przypuszczałam 🙂 Dziękuję!

  2. Yhy… Aha… Wszystko świetnie, ale i tak nie wiem, gdzie zacząć. To jest… Wszystko świetnie opisane, ale ja jestem naprawdę oporna na takie technologie. Zacznijmy… Co to jest PA? Nie wiem, co to albo wiem, ale nie kojarzę…

    1. Hej, dzięki za komentarz, dzięki Tobie wiem, że jednak zbyt dużych skrótów myślowych używam. PA to panel administracyjny (kokpit) WordPressa. Czy coś jeszcze dopowiedzieć?

      1. No właśnie potem pomyślałam, że może chodzi o kokpit, ale jak to ja, było już za późno. Na razie, jako, że pierwszy raz w życiu używam WordPressa to prawie nic nie umiem. Poczytam trochę tutejsze posty i zobaczę, co zdziałam. W razie pytań, z pewnością dam znać 🙂

          1. Dzięki 😉 Swoją drogą świetny blog. Fajnie, że znalazł się ktoś, kto chce to wszystko wyjaśniać.

  3. A czy ktoś z Was rozwiązał już problem z wtyczką do Freshmaila w zakresie wyświetlania pop upów? Są tam odpowiednie ustawienia, ale nie działa.

  4. Ja korzystam z MailerLite. Brakuje mi w tekście informacji o rejestracji w GIODO lub linka do tekstu o rejestracji w GIODO.

  5. Piszesz, że pod względem wpadania mailingu do spamu lepszy jest Freshmail, natomiast zamieszczona przez Ciebie opinia developera jest odwrotna. Mogłabyś to skomentować?

  6. Dziękuję za artykuł. Jestem początkującą blogerką. Wszędzie trąbią, żeby zbierać maile. Zainteresowałam się więc tematem newslettera i myślę – no to będę zbierać. Przejrzałam usługi, ale okazuje się, że to drogi interes dla początkującego blogera. Większość darmowych usług dotyczy 1000 e-maili, ale np. dla 500 odbiorców. Wydaje mi się, że 500 odbiorców uzbiera się szybko. Co dzieje się gdy liczba zapisanych przekroczy magiczną liczbę darmowych odbiorców? Newsletter przestaje być wysyłany do wszystkich czy nadal jest wysyłany do tych 500 osób, a do reszty już nie?
    Druga sprawa dotyczy tego, że ja lubię eksperymentować i nawet pobawiłabym się tym newsletterem, ale ta cała otoczka prawna mnie przeraża. GIODO to ostatni krok w tej układance. Te wszystkie formułki prawne, które muszą być umieszczone, zgody, itd.
    Jest jakiś sposób na tego newslettera, żeby nie zbankrutować czy początkującym pozostaje promowanie bloga w social mediach?

    1. Hej Aga 🙂

      Zacznij zbierać zapisy to fajna rada, a jak już zaczniesz, to zobaczysz z jaką prędkością przybywa Ci zapisanych. Nie zawsze dzieje się to jakoś expresowo. Newsletter nie wysyła się automatycznie, więc jeśli przekroczysz ilość zapisanych osób – z pewnością ktoś z systemu z którego będziesz korzystać, się z Tobą skontaktuje. A! Na dziś najtańszym rozwiązaniem na rynku jest MailerLite.

      Natomiast GIODO – tak. Musisz to ogarnąć lub zlecić 🙂

      1. Dziękuję za odpowiedź. Pomyślę o tym. Na razie to wszystko dla mnie terra incognita, ale powoli, powoli może temat ogarnę 🙂 Pozdrawiam.
        Ps. Pisząc poprzedni komentarz, zaznaczyłam checkbox, żebym dostała powiadomienie jak będzie nowa odpowiedź na mój komentarz, ale niestety mimo, że odpowiedziałaś na moje pytanie to nie dostałam powiadomienia.

  7. MailPoet obecnie wysyła maile z ich serwera. Oczywiście można robić to również z naszego serwera (nie polecają tego). Osobiście korzystam z płatnej wersji tej wtyczki (10 Eu za 500 subskrybentów) głównie dlatego, że chciałem mieć statystyki kto co kliknął czy przeczytał. FreshMail to znowu najlepszy program do email marketingu w polsce, ale nie umożliwia on wysyłki wiadomości do bazy od razu po ukazaniu się nowego wpisu na stronie (pytałem się i nie mają takiej opcji). Taką opcję ma system MailPoet.

    Pozdrawiam z uśmiechem.
    Pio

  8. no hej… fajnie fajnie ,, ale tu zachęcasz do kupowania książki za 80 zeta prawie i piszesz jakie te rzeczy nie są piękne – cyzli znasz się na tym ( jeśli wydajesz/ sprzedajesz książkę…..
    jestem tu pierswszy raz i chyba mi wystarczy z tego co widzę …

    z drugiej strony czytając tę stronę .. taki babol … a fee….:” …….. #mlb2-2903579 a:hover {
    cursor: pointer !important;
    }

    #mlb2-2903579 h4 {
    font-weight: normal;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form {
    padding: 20px;
    width: 300px !important;
    border: 2px solid #1b3558 !important;
    background: #1b3558 none !important;
    border-radius: 5px !important;
    box-sizing: border-box !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section {
    margin-bottom: 20px;
    width: 100%;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section.mb10 {
    margin-bottom: 10px;
    float: left;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section.mb0 {
    margin-bottom: 0px;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section h4 {
    margin: 0px 0px 10px 0px !important;
    padding: 0px !important;
    color: #ffffff !important;
    font-family: ‘Lato’, sans-serif !important;
    font-size: 28px !important;
    line-height: 100%;
    text-align: center !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section p,
    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section li {
    line-height: 150%;
    padding: 0px !important;
    margin: 0px 0px 10px 0px;
    color: #ffffff !important;
    font-family: ‘Open Sans’, sans-serif !important;
    font-size: 14px !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section a {
    font-size: 14px !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .confirmation_checkbox {
    line-height: 150%;
    padding: 0px !important;
    margin: 0px 0px 15px 0px !important;
    color: #ffffff !important;
    font-family: ‘Lato’, sans-serif !important;
    font-size: 12px !important;
    font-weight: normal !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .confirmation_checkbox input[type=”checkbox”] {
    margin-right: 5px !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .form-group {
    margin-bottom: 15px;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .form-group label {
    float: left;
    margin-bottom: 10px;
    width: 100%;
    line-height: 100%;
    font-weight: bold;
    color: #ffffff !important;
    font-family: ‘Open Sans’, sans-serif !important;
    font-size: 14px !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .checkbox {
    width: 100%;
    margin: 0px 0px 10px 0px;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .checkbox label {
    color: #ffffff !important;
    font-family: ‘Open Sans’, sans-serif !important;
    font-size: 14px !important;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .checkbox input {
    margin: 0px 5px 0px 0px;
    }

    #mlb2-2903579 .subscribe-form .form-section .checkbox input[type=checkbox] {
    -webkit-appearance: checkbox;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form .form-group .form-control {
    width: 100%;
    font-size: 13px;
    padding: 10px 10px;
    height: auto;
    font-family: Arial;
    border-radius: 0px;
    border: 1px solid #cccccc !important;
    color: #000000 !important;
    background-color: #FFFFFF !important;
    -webkit-box-sizing: border-box;
    -moz-box-sizing: border-box;
    box-sizing: border-box;
    clear: left;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form button {
    border: none !important;
    cursor: pointer !important;
    width: 100% !important;
    border-radius: 5px !important;
    height: 40px !important;
    background-color: #f14231 !important;
    color: #FFFFFF !important;
    font-family: ‘Lato’, sans-serif !important;
    font-size: 16px !important;
    text-align: center !important;
    padding: 0 !important;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form button.gradient-on {
    background: -webkit-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.2) 100%);
    background: -o-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.2) 100%);
    background: -moz-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.2) 100%);
    background: linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.2) 100%);
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form button.gradient-on:hover {
    background: -webkit-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.3) 100%);
    background: -o-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.3) 100%);
    background: -moz-linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.3) 100%);
    background: linear-gradient(top, rgba(0, 0, 0, 0) 0%, rgba(0, 0, 0, 0.3) 100%);
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form button[disabled] {
    cursor: not-allowed!important;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form .form-section.ml-error label {
    color: red!important;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form .form-group.ml-error label {
    color: red!important;
    }

    #mlb2-2903579.ml-subscribe-form .form-group.ml-error .form-control {
    border-color: red!important;
    }

    #mlb2-2903579 .ml-vertical-align-center {
    text-align: center;
    }

    #mlb2-2903579 .ml-block-success,
    #mlb2-2903579 form.ml-block-form {
    display: inline-block;
    width: 340px;
    }

    @media (max-width: 600px) {
    #mlb2-2903579 {
    width: 100% !important;
    }
    #mlb2-2903579 form.ml-block-form,
    #mlb2-2903579 .subscribe-form {
    width: 100% !important;
    }
    }

    1. Bardzo dziękuję Ci za poświęcony czas i pokazane elementy. Zajmę się nimi w wolnym czasie, a jak już naumiem się CSS, to może i o CSS książka powstanie 🙂 Cena książki nie wynika z mojej “ekperckości” (bynajmniej! nijak się za eksperta od WordPressa nie uważam), ale z faktu, że wraz z książką otrzymuje się dostęp do treści ją mocno poszerzających i opisujących zmiany w WP w przyszłości 🙂 serdeczności!

  9. poradnik jak zawsze bardzo przydatny ja jednak mam małe pytanie. Jak ustawić w mailpoet mail potwierdzający. Kurczę, męcze się z tym i już sama nie wiem jak wybrnąć. Skąd mam wziąć link aktywacyjny?

    1. Oj niestety nie podpowiem. Daaaaawno już z MailPoet nie korzystam i raczej doradzam korzystać z systemu do newsletterów 🙂

  10. Cześć Kasia, fajny wpis, dzięki niemu zabrałem się za testy MailPoet a póżniej w wolnym czasie FreshMail. Pytanie do Ciebie, czy jest możliwość jakoś zintegrowania kuponów rabatowych z newsletterem? Klient zapisuje się np. żeby otrzymać 10% zniżki na zakupy, a w odpowiedzi w podziękowaniu przesyłany jest mu kod rabatowy. Każdy klient musiałbym otrzymać unikalny kod rabatowy ze zniżką 10% po tym jak się zapisze. Żeby ręcznie nie generować kodów to czy znasz możliwość automatyzacji? Najlepiej gdyby wtyczka była za free. Z góry dzięki za odpowiedź

  11. Cześć! Dzięki, fajnie piszesz. Jeśli jakiś temat już trochę znam, to naprawdę bardzo pomocne są niektóre wpisy na Twoim blogu dla mnie. Szukam informacji o jakiejś darmowej opcji Newslettera i opisu krok po kroku, jak to ogarnąć dla totalnego laika tego tematu. Możesz coś podpowiedzieć albo polecić, gdzie uzyskać takie informacje?

Skomentuj Kasia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sięgnij po więcej!