Przestań martwić się o swoją stronę!

Motywy w WordPressie

Cześć, czołem, dzień dobry. Tak jak zapowiadaliśmy w grudniu i na początku stycznia – pojawiamy się z pierwszym wpisem merytorycznego cyklu o WordPressie. Od dzisiaj, co dwa tygodnie, będzie pojawiał się wpis oparty o lajw przeprowadzony w naszej grupie na Facebooku. Lajw odbywa się we wtorki o 11:00, więc zapraszam, żeby być na żywo.

W tym tygodniu tematem są motywy w WordPressie


Pomyślałam sobie, że podzielę się z Wami wiedzą na temat motywów w WordPressie. Dlaczego akurat tym? Bo na naszych (i nie tylko) grupach pojawia się bardzo wiele pytań związanych z motywami. Może temat nie jest trudny, ale nastręcza czasem różnych wątpliwości. W sumie to
się nie dziwię, dlatego że motywów jest od groma i ciut-ciut. Naprawdę jest w czym wybierać. Ponadto nie zawsze możemy sprawdzić, co dany motyw sobą reprezentuje.


Czym właściwie jest motyw?


Motyw w WordPressie to coś, co determinuje wygląd naszej strony internetowej. Nie chodzi o wygląd kokpitu, do którego się logujemy, tylko strony na zewnątrz. To on określa, jak strona będzie wyglądać dla ludzi, którzy ją odwiedzą.
W zasadzie możemy zmienić w motywie praktycznie wszystko. Żeby to zrobić, trzeba znać języki programowania, np. html, css, php czy JavaScript. Jeśli nie znasz się na programowaniu, nadal możesz zmienić niektóre rzeczy w motywie. Służy do tego opcja znajdująca się w Kokpicie:
Wygląd > Motywy > Dostosuj. Tam najczęściej znajdziemy dostępne ustawienia danego motywu. To, co jest w tych ustawieniach albo czego nie ma – zależy od jego twórcy.


Motyw to zbiór plików posegregowanych na katalogi, które znajdują się na serwerze. Gdy
z poziomu Kokpitu wejdziesz w zakładkę Wygląd > Motywy > Dodaj nowy, wybierzesz jakiś motyw i klikniesz „Zainstaluj”, to na Twoim serwerze pojawią się jego foldery i pliki. Jeżeli kupisz jakiś motyw, to jest to bardziej skomplikowane. Musisz go wgrać na serwer przy pomocy klienta
(programu). Zazwyczaj przy płatnych motywach jest instrukcja instalacji.


Szablony motywu


Każdy motyw ma w sobie „Szablony”. Co to oznacza w praktyce? Już tłumaczę. W WordPressie mamy takie „widoki – podstrony”, które są wspólne dla każdego WordPressa. Możemy mieć dostęp do widoku pojedynczego wpisu, kategorii wpisów, tagów, strony głównej (chyba, że strona ma układ blokowy – wtedy widać wszystkie wpisy) oraz
dodatkowych widoków z WooComerce. Za ich wygląd w danym motywie odpowiadają konkretne szablony zakodowane w plikach motywu.
Tworząc podstrony w motywie, będziesz mieć możliwość wyboru rodzaju podstrony (prawa strona menu – tam, gdzie wybiera się obrazek wyróżniający i inne cechy). W bardziej rozbudowanych motywach będzie się tam znajdowała cała lista, np. landing page, sidebar po prawej, sidebar po lewej, bez sidebar, full weight itd. Są to szablony zakodowanych
wyglądów podstron, które możesz sobie wybrać.

Motyw – nie szablon


Bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na rozróżnienie, że MOTYW to zbiór różnych elementów, w które wchodzą między innymi szablony.


Motywy płatne i bezpłatne


Ogólnie rzecz ujmując główny podział motywów, jaki mi się nasuwa, to podział na płatne i bezpłatne.
Bezpłatne są całkowicie DARMOWE. Oznacza to, że otrzymujesz całą dokumentację oraz aktualizacje i wsparcie – za darmo. Korzystając z takich motywów, nie musisz wyskakiwać z żadnej kasy.
W motywach płatnych tak naprawdę płacisz jedynie za wsparcie oraz dalsze aktualizacje, ponieważ same pliki motywów dla WordPressa zawsze sa na bezpłatnej licencji.


Gdzie szukać bezpłatnych motywów?


Najlepiej pobierać je z repozytorium WordPress, czyli pl.wordpress.org, ewentualnie wordpress.org. Dostępnych są tam tysiące różnych motywów do wyboru.


Dlaczego akurat tam? Z kilku powodów:

  • Mają odpowiednie licencje, dzięki czemu możesz z nich korzystać na różne sposoby.
  • Są sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania.
  • Posiadają łatwo dostępne aktualizacje motywu (przy płatnych motywach jest to trudniejsze do zrobienia lub trzeba za to dodatkowo płacić).

Jak wybrać motyw z repozytorium WordPress?
Wystarczy wejść na jedną z dwóch wspomnianych wcześniej stron, a tam – kliknąć w zakładkę „Themes”. Otworzą się przed Tobą drzwi do setek dostępnych darmowych motywów. Twoim oczom ukarzą się screeny stron głównych różnych motywów. Oczywiście byłoby super, gdyby strony wyglądały tak w rzeczywistości, ale to wizualizacje jednej z wielu
opcji ustawień, jakie można zrobić w motywie. Chociaż w wielu darmowych motywach coraz częściej można znaleźć opcję ustawienia demo contentu.


Jak jednak wybrać odpowiedni dla siebie? Po pierwsze istnieje grupa motywów, której nazwa zaczyna się od „Twenty” albo „Nineteen”. Są to motywy bazowe, tworzone przez twórców samego WordPressa i są one zawsze dołączane do jakiejś dużej aktualizacji WP. Dzięki temu każdego roku wychodzi nowy. Najnowszy nazywa się „Twenty twenty one”.


Motywy twórców WP są tak dobrze zrobione, że zazwyczaj nie trzeba niczego w nich poprawiać. Są łatwe w obsłudze, odpowiednio zoptymalizowane i poprawnie napisane. Każda początkująca
w temacie osoba będzie zadowolona z efektu, jaki można dzięki nim osiągnąć. Jeśli jednak efekt nie jest zadowalający i oczekujesz wodotrysków, to te motywy są bardzo dobrą bazą, nad którą można pracować i którą można dowolnie przekształcać Szukanie motywu na stronie ułatwi Ci pasek znajdujący się zaraz nad widokami motywów. Znajdziesz tam rozróżnienie na najnowsze, najpopularniejsze i inne dodatkowe filtry.

Gdy znajdziesz interesujący widok strony głównej, wejdź w „More info” i czytaj dalej wszystkie informacje, jakie są tam zawarte. Niestety najczęściej będziesz czytać po angielsku, ale niektóre motywy są już przetłumaczone na język polski – to zdarza się na szczęście coraz częściej.


Na co zwrócić uwagę wybierając darmowy motyw WP?


Na przykładzie bardzo znanego motywu „Astra”:
● ratings – czyli oceny użytkowników,
● jak wygląda pobieranie (kiedy, jak często itp.),
● development log – historia rozwoju motywu,
● last update – istotne, żeby były częste aktualizacje,
● team homepage:
○ features – czyli z czego się składa,
○ pro – jak wygląda płatna wersja,
○ WooComerce – czy przeznaczony jest dla sklepu internetowego,
○ demo – pokazuje, jak może wyglądać strona w różnych konfiguracjach.
Czy skoro motyw jest bardzo często pobierany, oznacza to, że nagle wszyscy będziemy mieli takie same strony? No nie. Nie sugeruj się tym zupełnie. Twoja strona na tym samym motywie, będzie wyglądała zupełnie inaczej niż czyjaś. Zależy to od preferencji, ustawień szablonów i wielu innych rzeczy do wyboru.


Bardzo zwodniczy na tej stronie jest przycisk „Preview” i przed nim Cię przestrzegam. Sugeruje on, że jak tam wejdziesz, to zobaczysz, jak wygląda strona po wykonaniu na danym motywie. Niestety najczęściej ta opcja nie działa. Jest tam łyso i pusto. Warto natomiast wejść w „Team homepage”, gdzie możesz zobaczyć coś więcej i poczytać dodatkowe informacje​ na temat wybranego motywu.


Wchodząc na „Team homepage”, masz możliwość przeklikania się przez pokazową wersję strony. Dzięki temu zobaczysz, jak może wyglądać i jakie ma możliwości. Przeklikam się z Tobą przez motyw Astry w jednej z wielu możliwych konfiguracji. Na stronach demo zazwyczaj jest dużo czytania. Zawierają najważniejsze informacje, opisy możliwości i specyfikacje. Klikając dalej w „About” przechodzimy na stronę „O mnie”. Może wyglądać tak jak tu, ale nie musi. Konfiguracji jest wiele. Następna podstrona „Services”, czyli nasza „Oferta”. Podstrona „Projects”. Podstrona „Contact” – zawsze warto kliknąć w podstronę kontaktu, bo często znajdują się tam jakieś fajne rozwiązania.


Warto doczytać i sprawdzić co jest w wersji darmowej, a co jest w wersji płatnej danego motywu. Zazwyczaj w darmowej wersji jest zdecydowanie mniej opcji do ustawienia. Wiąże się to z tym, że możesz nie mieć niektórych opcji, które były w wersji pokazowej strony. Polecam także czytać dokumentacje danego motywu.

Wersja mobile

Pamiętaj, że warto zwrócić uwagę, czy Twój motyw jest responsywny i jak wygląda w wersji mobilnej. Wygląd mobilny strony wykonanej przy pomocy WordPress jest już zakodowany w motywie.
Ostatnio na jednej z grup FB związanej z WordPressem pojawił się wątek: „Jak dorobić wersję mobilną do jej strony, bo na telefonie okazało się, że wszystko się rozjeżdża”. Pytająca dziewczyna szybko dostała odpowiedź, że albo musi się nauczyć CSS i sobie dopisać kod, albo zmienić motyw na taki, który będzie się wyświetlał poprawnie na urządzeniach mobilnych​.


Jak szukać płatnych motywów?


Jednym z głównych miejsc w sieci, gdzie możesz szukać płatnego motywu jest las motywów, czyli ThemeForest. Znajdziesz tu płatne motywy na różne platformy. Zdarza się, że TF wypuści raz na miesiąc jeden lub dwa motywy w wersji bezpłatnej. Chciałabym zwrócić Twoją uwagę na to, że te motywy są bez dostępnych aktualizacji (update) i wsparcia (support). Ma to umożliwić przejrzenie motywu i jego funkcji, a nie jego użytkowanie na co
dzień.
Dlaczego tak jest? Dlatego, że tym za co płaci się w sklepie z motywami są właśnie aktualizacje i wsparcie (support, czyli zapytania do twórców i zgłoszenia, że coś nie działa, żeby coś naprawili itp.). Pliki, kod, foldery, wygląd – objęte są darmową licencją.


ThemeForest to naprawdę ogrom przeróżnych templatów, podzielonych na różne kategorie pod kątem przeznaczenia. Jest tego ała i ciut-ciut.
Dzisiaj chciałam zwrócić Twoją uwagę na to, że nie sprawdzisz motywu, dopóki za niego nie zapłacisz. Jest live preview, uwagi, komentarze, jakaś specyfikacja, ale tego, jak jest napisany kod – już nie zobaczysz. To trochę taki kot w worku.


Na co uważać wybierając motyw z ThemeForest?


Między innymi na wykonawcę. Różni autorzy wstawiają tu swoje prace. Jedne są lepsze, inne gorsze. Nie jesteś w stanie do końca zweryfikować co komu chodzi po głowie. Teoretycznie właściciele TF mówią, że sprawdzają każdy motyw pod kątem poprawności i złośliwego oprogramowania, ale znam przypadek, gdy mijało się to z prawdą. Nie raz zdarzyło się tak, że to co udało się pobrać wołało o pomstę do nieba. Pewien człowiek opowiadał mi, że wstawiał stworzony przez siebie szablon do sklepu, który już raz został odrzucony. Za drugim razem przeszedł weryfikację, a nic nie było w nim zmieniane.


Najbezpieczniej jest wybierać spośród najpopularniejszych motywów dla WP. Dlaczego? Bo są sprawdzone i bezpieczne. Mają też swoje grupy na Facebooku, dzięki czemu jest łatwy dostęp do informacji i wsparcia. Jest tam wiele ciekawych i fajnych propozycji, np. Flatsome dla sklepu (osobiście używam dla swojego bloga).
Inne popularne to:
● Avada,
● the7,

● BeTheme,
● Bridge.

Gdzie jeszcze można kupić motywy?


W skrócie – w wielu różnych miejscach. Tak jak już wspominałam: płaci się za aktualizacje i wsparcie Teraz ciekawostka. Jest legalne (choć może nie do końca etyczne), żeby kupić motyw i odsprzedać go innym osobom. Tylko co wtedy z aktualizacjami i wsparciem? Jakiś czas temu, rok czy dwa lata temu, ganiały nas reklamy polskiego sklepu z motywami. Znalazł się człowiek, który kupił parę motywów i u siebie sprzedawał je taniej. Zapewniał, że daje wsparcie i robi aktualizacje, ale ile jest w tym prawdy – nie wiem. Nikt z mojego otoczenia tego nie sprawdzał.


Motywy można też kupić również na znanym polskim serwisie aukcyjnym. Jednak jest to mało bezpieczne. Pomijając kwestię wsparcia czy aktualizacji, w takim wypadku sprzedający jest zupełnie nieznany i ciężko określić jego intencje. Nie polecam tego rozwiązania, bo nie wiadomo, co może być doklejone do kodu.


Czy aktualizacje są aż tak ważne?


Często spotykam się ze zdaniem, że aktualizacje nie są ważne, bo przecież przez motyw nic się nie wedrze itp. Motyw to kod. Kod ma to do siebie, że może mieć dziury, może być źle napisany itp. Jeśli takowe dziury posiada, to zapewne ktoś w końcu je znajdzie i napisze jakiegoś robocika. To kwestia kilku chwil, żeby wszystkie takie motywy były wtedy zainfekowane.
Warto aktualizować WSZYSTKO. Motyw, wtyczki itp.
Bezpieczeństwo przede wszystkim.


Podsumowując…


Naprawdę polecam darmowe motywy z repozytorium WordPress. Są bezpieczne, sprawdzone i mają dobre wsparcie oraz aktualizacje. Można je pobrać, sprawdzić, a jeśli nam nie pasują – łatwo zmienić na inny.
Pamiętaj: każdy motyw dostosowuje się inaczej i z każdego motywu można zrobić wiele wersji. Jeśli pracujesz nad wybranym motywem i utkniesz w jakimś miejscu – zajrzyj do dokumentacji. Tam są zawarte najważniejsze informacje: co i jak zrobić w motywie.

Polecam Ci też naszą grupę na Facebook dotyczącą WordPressa: WordPress ? (nie tylko) dla blogerów. Zadając pytanie na grupie, pamiętaj podać link do swojej strony. Nie bój się, nie będziemy jej oceniać pod kątem wizualnym czy merytorycznym, ale jeśli mamy Ci pomóc – potrzebujemy kodu. Przestrzegam jednak za wysyłaniem dostępu do strony osobom, których nie znasz. Najbezpieczniej podać link.


Masz pytania? Z chęcią odpowiem!

A poniżej zapis lajwu z 12.01.2021 roku.

baner postawienia kawy w podziękowaniu

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

2 thoughts on “Motywy w WordPressie

  1. Co do theme forest nie spotkałem jeszcze jakiegoś wadliwego, dziurawego pod kątem zabezpieczeń motywu ale rzeczywiście przy takiej ilości jaka jest tam dostępna może się wydarzyć wszystko.

Skomentuj Kasię Aleszczyk Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sięgnij po więcej!