Przestań martwić się o swoją stronę!

Darmowy sklep internetowy dobrym rozwiązaniem?

Darmowy sklep internetowy to nie żart. Istnieje wiele możliwości stworzenia swojego własnego sklepu kompletnie za darmo (lub minimalnym nakładem finansowym). Dzięki dynamicznie rozwijającemu się rynkowi sprzedaży internetowej dziś masz już z czego wybrać. Najważniejsze omawiam poniżej.

Darmowe znaczy gorsze?

Niekoniecznie. Wprawdzie, zwłaszcza w Polsce, przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że za darmo nic nikt nie daje, a jeśli już daje to lepiej tego nie brać, jednak w świecie wygląda to nieco inaczej. Od ładnych kilkudziesięciu lat istnieje bowiem rzesza ludzi, którzy rozwijają różne projekty na tzw. licencji Open Source i nie biorą za swoją pracę wynagrodzenia. Tak powstał i rozwija się WordPress, Linuks (system operacyjny dla komputerów) czy pewnie dobrze ci znany Gimp (program do tworzenia grafiki).

Moja przygoda z darmowymi rozwiązaniami w szeroko rozumianych technologiach informatycznych rozpoczęła się kilka lat temu. Miałam okazję przetestować Liuksa i programy z nim związane (dwa lata na tym systemie dały mi dość dobre porównanie z jego płatną konkurencją), stale korzystam z Open Office, Gimpa, czy WordPressa. Dzięki tym doświadczeniom mogę spokojnie zapewnić: darmowe nie znaczy gorsze (a przynajmniej nie zawsze).

Virtuemart

Virtuemart to darmowe rozszerzenie do Joomli (CMS). Polecany więc zwłaszcza tym, którzy już z Joomli korzystają. Aby oprócz bloga czy strony mieć jeszcze sklep na Joomli, wystarczy doinstalować Virtuemart. Jeśli znasz już Joomlę również z obsługą Virtuemart nie będziesz miała kłopotów, ponieważ ma ona interfejs taki jak cały CMS. Rozszerzenie ma też możliwość tzw. “trybu rozszerzonego” – wtedy wypełnia całe okno przeglądarki, co może ułatwić pracę.

Zaletą jest też fakt, że do Virtuemart można doinstalować kolejne rozszerzenia. W katalogu znajdziemy m.in. obsługę przeróżnych forma płatności oraz atrakcyjne szablony. Dodatkowo dostępny jest także moduł płatności od Dotpay.

Zalety:

  • łatwa instalacja
  • obsługa SSL i szyfrowana
  • aktywna społeczność
  • duża liczba dodatków i skórek
  • otwieranie edycji produktów w podstronach

Wady:

  • musisz zainstalować Joomlę
  • trudne zarządzanie większą liczbą produktów
  • domyślnie brak rozbudowanych raportów (są za to rozszerzenia z raportami)
  • mało opcji

Magento

Magento to system, który można zainstalować zarówno w wersji bezpłatnej, jak i różnych wersjach płatnych (koszt najdroższej – min. 13 tys. $ za rok). Przybliżę bezpłatną wersję, dla której niestety firma nie zapewnia wsparcia, jednak można znaleźć wsparcie na tematycznych forach w sieci.

Sama instalacja Magento jest trudna i wymaga umiejętności informatycznych (choć w Internecie znajdziesz firmy gotowe cię w tym wyręczyć). Podstawowe skórki dostępne w Magento wyglądają schludnie, można również dokonać zakupu czegoś bardziej spersonalizowanego za kilkadziesiąt dolarów.

Panel administratora jest przyjazny i przejrzysty. Na stronie głównej jest już podgląd podstawowych statystyk, ostatnich zamówień, szukanych fraz, bestsellerów, średniego zakupu i nowych klientów. Magento posiada również newsletter i ma rozbudowane raporty: sprzedaży, porzuconych koszyków, produktów, klientów, tagów i recenzji. Dostępne są też rozszerzenia do Magento, jednak i one wymagają specjalistycznej wiedzy programistycznej.

Ważnym elementem Magento jest możliwość prowadzenia kilku sklepów z jednego panelu administracyjnego. Można w nim tworzyć przyjazne adresy URL, definiować tytuły tagów i podstron. Można korzystać z modułu płatności on-line od Dotpay.

Zalety:

  • możliwość przejścia na bardziej rozbudowane wersje płatne
  • rozbudowane raporty
  • łatwe dodawanie produktów
  • przejrzysta strona główna dla administratora
  • newsletter i CMS
  • możliwość łatwego otwierania nowych sklepów
  • dobre pozycjonowanie (SEO)

Wady: 

  • instalacja i modyfikacja wymaga wiedzy programistycznej
  • słabe wsparcie społeczności
  • względnie mało skórek i rozszerzeń

osCommerce

osCommerce nie wzbudza ostatnio pozytywnych skojarzeń w e-handlu, ponieważ jest starym projektem i nie zawsze nadąża za najnowszymi trendami. Posiada jednak imponującą liczbę ponad 6600 rozszerzeń i społeczność użytkowników zawsze gotową dopomóc.

Standardowa skórka sklepu osCommerce jest trochę archaiczna. W Sieci znajdziemy jednak tysiące innych skórek prezentujących się już całkiem profesjonalnie. Niestety gorzej wygląda sprawa z kodem źródłowym. Jako, że jest to jeden z najstarszych sklepów – jego kod jest skomplikowany oraz trudny zarówno w utrzymaniu jak i rozwijaniu. Co za tym idzie – dodanie nowych funkcji może być kosztowne. Również w tym sklepie dostępne jest korzystanie z modułu płatności od Dotpay.

Zalety:

  • duża liczba rozszerzeń i skórek
  • dużo programistów tworzących nietypowe modyfikacje i firm wdrażających osCommerce

Wady:

  • ciężka i tym samym kosztowna modyfikacja szczególnie starszych wersji sklepu

Prestashop

W sklepie Prestashop dostępne są setki skórek i dodatków (w cenie około kilkadziesiąt Euro), dzięki czemu masz możliwość zmiany standardowej strony od ręki (domyślna wygląda słabo). Sklep ten ma również aktywną społeczność użytkowników gotowych nieść pomoc w razie problemów.

Wnętrze sklepu to panel administratora podobny do innych z podstawowymi statystykami (choć w skąpej postaci). Ciekawą opcją jest dostępne lista porad polepszających doświadczenie korzystania ze sklepu, np. włączenie kompresji. Edycja danych odbywa się w dość skromnych, ale jednocześnie przejrzystych formularzach, dostępna jest możliwość sprzedawania również produktów cyfrowych.

W Prestashop można też definiować listę cech przypisywanych do produktów i korzystać z raportów (wizyt, sprzedaży, klientów, nieznalezionych stron itp.). W modułach można doinstalowywać nowe z taką łatwością, jak robi się to w WordPressie. Także od strony programistycznej w sklepie można łatwo przeprowadzić modyfikacje.

Zalety:

  • łatwa modyfikacja i tworzenie skórek
  • porady nt. ulepszenia sklepu
  • łatwa instalacja dodatków

Wady:

  • standardowo mało atrakcyjny wizualnie

OpenCart

OpenCart jest sklepem, który zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów swoim wystrojem graficznym. Strona główna sklepu prezentuje się nowocześnie i elegancko, panel administratora również jest przyjemny dla oka i zawiera zbiorcze informacje, wykres statystyk oraz ostatnie zamówienia. Daje to ogólne pojęcie o tym co się w sklepie dzieje zaraz po wejściu do niego.

Jako jedne z ważniejszych twórcy tego CMS-a uznali możliwość ustawienia tytułu, słów kluczowych oraz opisu, przy edycji produktu, dzięki czemu masz możliwość istotnie pracować nad optymalizacją swojego sklepu od samego początku i na bieżąco.

OpenCart posiada własne repozytorium zdjęć dostępne, gdy chcesz ustawić zdjęcie dla produktu. Można w nim zmieniać nazwy plików graficznych, wykorzystać istniejące zasoby dla nowych produktów, kasować niepotrzebne, a pozostałe grupować w podfoldery. W dziale modułów znajdziemy domyślnie kilka, jednak można zakupić kolejne, ponieważ na stronie dostępnych jest ich ponad 3 tysiące.

OpenCart, podobnie jak Magento, pozwoli ci też z jednego panelu uruchomić kilka sklepów. W dodatku sklep udostępnia możliwość wprowadzenia w każdym sklepie innych ustawień ze względu na jego lokalizację. Można definiować różnice geograficzne (również w jednostkach wysokości czy szerokości) co sprawia, że OpenCart idealnie się nadaje do prowadzenia sklepów międzynarodowych.

Zalety:

  • łatwa instalacja
  • silne wsparcie lokalizacji
  • duży nacisk na pozycjonowanie
  • przejrzysty i estetyczny interfejs sklepu i administratora
  • repozytorium zdjęć
  • dużo i względnie tanie dodatki
  • aktywna społeczność, ale względnie mała w Polsce

Wady:

  • niezbyt dużo skórek
  • bardzo mało raportów

Gekosale

Jeśli skorzystasz z Gekosale jako sklepu internetowego możesz liczyć na wysoką wydajność zarówno po stronie klienta jak i administratora.

Strona główna panelu administracyjnego jest przejrzysta i wygląda estetycznie. Dostępne są na niej od razu potrzebne statystyki (sprzedaż, zamówienia, szukane frazy, klienci on-line oraz bestsellery. Widoczny jest również wykres sprzedaży bieżącego miesiąca z możliwością zmiany zakresu dat do wyświetlenia.

Gekosale to polski produkt. Nie trzeba więc się martwić o dostosowanie do sprzedaży w polskich warunkach ani o język czy tłumaczenia sklepu. Dodatkowymi jego zaletami są dostępne moduły: bestsellery, sprzedaż krzyżowa, produkty podobne, obsługa kanałów RSS, możliwość dodawania opinii i kuponów rabatowych, podział klientów na grupy i możliwość automatycznego i ręcznego przypisywania ich do grup.

Klient może filtrować produkty po cechach. W czasie wyszukiwania pojawiają się podpowiedzi. Możemy też ustalić zestawy produktów i sprzedawać je po atrakcyjniejszej cenie. Podobnie jak OpenCart Gekosale obsługuje też możliwość otwarcia kilku sklepów.

Sklep posiada mocno rozbudowane formularze edycyjne, w których możemy z łatwością dokonać ustawień potrzebnych do pozycjonowania sklepu (linki bezpośrednie do produktu, meta opisy, meta tagi, słowa kluczowe do każdego produktu). Poza tym sklep obsługuje promocje, newsletter, i – co ważne – podstawowe funkcje CMS (tworzenie bloków statycznych, boksów, wiadomości i ankiet).

W Gekosale masz również możliwość modyfikowania wyglądu sklepu w większym stopniu niż w innych skryptach PHP i nie wymaga to wiedzy programistycznej. Można łatwo edytować kolory sklepu, czcionki, grafikę i większość wystroju sklepu.

Sklep obsługuje również integrację z porównywarkami cen, które pomagają zdobyć klientów nastawionych na okazje, oraz informowanie wyszukiwarek (Google, Yahoo i Bing) o zmianach na stronie. Co ciekawe, skrypt automatycznie generuje mapę strony bez żadnych rozszerzeń.

W raportach znajdziemy statystyki klientów, produktów, szukane frazy i inne. Porządna liczba raportów w porównaniu do prostszych sklepów, ale ustępuje odrobinę najlepszym.

Gekosale obsługuje oprócz standardowych płatności przez platnosci.pl, banktransfer, eraty, paypal “z pudełka” bez potrzeby szukania odpowiedniego rozszerzenia.

To wszystko dostępne jest w wersji Gekosale 1.4.3 z której osobiście również korzystam. Kolejne wersje sklepu (twórcy wypuścili już wersję 2.0 i szykują kolejne) są uboższe o możliwości edycji wyglądu sklepu z poziomu panelu administracyjnego. Sklep posiada już również rzeszę fanów i użytkowników, którzy służą pomocą na aktywnym forum (niektórzy nawet dopisują kolejne funkcje sklepu i udostępniają społeczności).

Zalety:

  • dostosowane do polskich warunków
  • idealna obsługa języka polskiego
  • generowanie mapy strony
  • wsparcie dla pozycjonowania
  • obsługa porównywarek
  • wydajność
  • możliwość modyfikacji wystroju bez programowania
  • dobre wsparcie społeczności

Wady:

  • dopiero rozwija się sklep z usługami i modułami
  • słabo udokumentowany
  • pogarszające się wsparcie producenta

Quick.Cart

Kolejny projekt polskich programistów. Dostępny jest w trzech wersjach: darmowej, Pro i Ext.

Pierwsze, co rzuca się w oczy w wersji darmowej to fakt, że nie przechowuje ona plików w bazie MySQL, a korzysta z plików płaskich. To może zdecydowanie pogorszyć wydajność sklepu przy dużej ilości produktów i utrudnić optymalizację sklepu przy dużym ruchu.

Skrypt sklepu posiada podstawowe funkcje edytora CMS: założysz w nim podstrony z podstawowymi opcjami stylizowania tekstu oraz ustawisz meta tagi. Z kolei opcje produktów nie są rozbudowane. Podaje się nazwę, cenę, opis, opis pełny, dostępność, stronę produktu, opcje pozycjonowania i pliki. Interfejs administratora jest również bardzo skromny. Na plus przemawia fakt, że można niektóre cechy produktów edytować masowo – bez wchodzenia w edycję każdego z osobna.

I to w zasadzie by było na tyle  Quick.Cart jest skromnym, ale szybkim narzędziem. Jeśli więc nie masz znacznej liczby produktów, a chcesz szybko zacząc sprzedaż, będzie idealny. Jego instalacja i konfiguracja też nie sprawi żadnego problemu.

Zalety:

  • edycja ceny i pozycji na liście
  • szybkie działanie dla małej liczby produktów
  • wysoka przejrzystość
  • dodawanie stron
  • wyczerpująca instrukcja obsługi i FAQ

Wady:

  • słaby wygląd
  • niewiele skórek
  • brak wielu ustawień standardowych w innych darmowych pakietach
  • skromna społeczność

Zen-Cart

Zen-Cart jest odnogą osCommerce. Różnice między nimi zobaczysz jednak zaraz po zalogowaniu do panelu administratora. Na stronie głównej zobaczysz podstawowe statystyki, jednak w bardzo okrojonej formie.

Produkty organizowane są w kategoriach w folderach z plikami i ułatwiają poruszanie się panelu. Edycja produktu wyposażona jest w dość obszerny zestaw opcji i dostępna jest w nim możliwość przeniesienia produktu do innej kategorii przyciskiem z boku. Graficznie jednak interfejs pozostawia wiele do życzenia: jest minimalistyczny i – co najgorsze – zbudowany na tabelach.

Sklep posiada możliwość obsługi płatności on-line, atrybutów, promocji oraz newslettera. Zawiera podstawowe raporty i generator kuponów rabatowych. Programiści chętnie modyfikują Zen-Cart, ponieważ w odróżnieniu od starszych wersji osCommerce ma on lepiej zorganizowany kod źródłowy i system budowania rozszerzeń i skórek.

Możesz korzystać z kilkudziesięciu rozszerzeń dostepnych do Zen Cart. Znajdziesz także moduł płatności Dotpay oraz zarówno darmowe (choć skromne) jak i płatne (na wysokim poziomie) skórki

Społeczność zgromadzona wokół Zen-Cart jest znaczna, przez co można liczyć na wsparcie od innych użytkowników.

Zalety:

  • łatwy w modyfikacji
  • żywotna społeczność
  • komplet najważniejszych funkcji
  • względnie prosty w obsłudze

Wady:

  • brak obsługi wielu sklepów
  • mało raportów

Reasumując…

Powyższy opis nie wyczerpuje tematu. Jeśli tylko masz możliwość, to zanim wybierzesz coś dla siebie – zobacz kilka sklepów, podejrzyj demo lub poproś znajomych, żeby opowiedzieli ci o rozwiązaniu z którego korzystają. Osobiście jestem zadowolona z Gekosale (a nie jest to jedyny sklep na którym przyszło mi pracować), jednak to, co odpowiada mi, niekoniecznie będzie idealnym wyborem dla ciebie.

Prowadzisz już sklep? Zostaw linka, pochwal się na czym jest zbudowany, opowiedz jakie rozwiązania cię do niego przekonują, co przeszkadza. Pomożesz nam wszystkim  🙂

baner postawienia kawy w podziękowaniu

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

4 thoughts on “Darmowy sklep internetowy dobrym rozwiązaniem?

  1. bardzo ciekawe zestawienie. chwilowo jest to dla mnie obszar kojarzacy sie z czarna magia, ale pomalu zaglebiam sie w tematyke 🙂

  2. Myślę o swoim pierwszym sklepie tego typu, nie jestem jednak pewny czy dam rade ogarnąć jego działanie. Nie wiem też jeszcze jak powiedzieć o nim swoim klientom i jakie wymagania prawne muszę spełnić.

Skomentuj Kasia Aleszczyk Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sięgnij po więcej!