Przestań martwić się o swoją stronę!

Regulamin sklepu internetowego – ‘must know’ każdego e-sprzedawcy

Regulamin sklepu internetowego to absolutna podstawa każdego e-sprzedawcy. Dlaczego? Przede wszystkim jest to umowa regulująca kontakty z Klientem – zapisy w niej zawarte są wiążące dla każdej ze stron. Poza tym stanowi on zabezpieczenie każdego, kto sprzedaje w Internecie oraz reguluje kwestie sporne. Na koniec – wpływa na pozytywny wizerunek e-sklepu – Klient widząc Regulamin wie, że firma z którą ma do czynienia traktuje go poważnie.Do tej pory na terenie Unii Europejskiej mieliśmy spory rozgardiasz dotyczący Regulaminów sklepów internetowych. Właściwie można śmiało powiedzieć, że każde państwo członkowskie rządziło się swoimi przepisami. I tak: standardy, które są oczywistą oczywistością dla np. Niemca kupującego w sklepie internetowym niekoniecznie były taką samą oczywistością dla Włocha sprzedającego Niemcowi swoje produkty. Taka dowolność przepisów rodziła wiele nieporozumień. Postanowiono to więc ujednolicić i wprowadzono Dyrektywę Unijną (Dyrektywa 2011/83/UE), która docelowo ma obowiązywać we wszystkich państwach UE. Polska wprowadza ją jako jedno z ostatnich państw członkowskich , a nowe przepisy zaczynają obowiązywać od 25.12.2014 roku. Zobacz, co się zmienia.

Regulamin sklepu internetowego – zmiany od 25.12.2014 roku

Termin: Przed 25.12.2014 Po 25.12.2014
Odstąpienie od umowy bez podania przyczyny 10 dni 14 dni
 Rozstrzygnięcie złożonej reklamacji  14 dni  14 dni
Wydanie sprzedanego towaru  30 dni niezwłocznie, nie więcej niż 30 dni 
 Udowodnienie wady domniemywanej  6 miesięcy  1 rok
Reklamacje z tytułu rękojmi 2 miesiące 1 rok
Okres trwania rękojmi 2 lata (nieruchomości 3 lata)towary używane – nie mniej niż rok 2 lata (nieruchomości 5 lat)towary używane – nie mniej niż rok

Przydatne definicje:

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa – umowa zawarta z konsumentem poza lokalem/siedzibą firmy, jednak w miejscu, gdzie obecne są obie strony (np. pokazy w domu czy hotelu)

Umowa zawarta na odległość – umowa zawarta bez jednoczesnej obecności stron, z wykorzystaniem co najmniej jednego środka porozumiewania się na odległość (np. umowy zawierane przez telefon, zakupy on-line)

Gwarancja – dobrowolne zobowiązanie przedsiębiorcy (producenta) co do działań, które podejmie w przypadku, gdy towar nie ma odpowiednich właściwości

Rękojmia – zawsze jest obowiązkowa, jest ona podstawą prawną dochodzenia swoich praw sprzedawcy w związku z wadami towaru.

Sprzedaż konsumencka – sprzedaż dokonana osobie fizycznej (konsumentowi dokonującemu zakupu niezwiązanego bezpośrednio z jego działalnością zawodową i/lub gospodarczą) przez przedsiębiorcę (sprzedawcę)

Wada istotna – jeśli wystąpi – konsument może żądać odstąpienia od umowy z tytułu rękojmi; jej oceny dokonuje się ze względu na cel i przeznaczenie towaru.

Reklamacje od 25.12.2014

Przed 25.12.2014 Po 25.12.2014
W pierwszej kolejności żądanie naprawy albo wymiany na nowy Konsument może żądać naprawy albo wymiany na nowy, ale również może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (o ile wada jest istotna), co wiąże się ze zwrotem pieniędzy. Sprzedawca może oferować wymianę lub naprawę, jednak tylko jeśli nastąpi ona niezwłocznie i nie będzie wiązać się z niedogodnościami.
Jeśli ww. żądania były niemożliwe do spełnienia, albo ich koszt byłby nadmierny – można żądać odpowiedniego obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Jeśli nastąpi wymiana lub naprawa towaru a konsument ponownie złożyreklamację – sprzedawca ma obowiązek zwrotu pieniędzy.
Czas na zgłoszenie niezgodności towaru z umową – 2 miesiące od stwierdzenia wady w okresie 2 lat od wydania towaru konsumentowi Czas na zgłoszenie niezgodności towaru z umową – 1 rok od stwierdzenia wady w okresie 2 lat od wydania towaru konsumentowi

Masz już dosyć czytania? Nie dziwię się. No to przerywnik (możesz wydrukować):

Na koniec jeszcze dwie sprawy:

  • Pamiętaj, że od 25.12.2014 roku jako e-sprzedawca masz o wiele większe obowiązki informacyjne – najpóźniej w momencie zakupu twój Klient musi być poinformowany o: głównych cechach produktu, łącznej cenie za towar wraz z podatkami, o cenie za dostarczenie towaru oraz innych kosztach, o sposobie i terminie zapłaty, kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, obowiązku dostarczenia rzeczy bez wad, o istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażowych oraz sposobie ich realizacji, ponadto znać informacyjne dane o tobie (pełne dane firmy). Co ważne – masz obowiązek poinformować o prawie odstąpienia od umowy oraz dostarczyć odpowiedni formularz takiego odstąpienia.
  • Koszty odstępowania od umowy: sprzedający w terminie 14 dni od otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy ma obowiązek zwrotu konsumentowi kosztów zakupu (wraz z kosztami dostarczenia zamówienia do konsumenta; wyjątek: konsument nie wybrał najtańszej formy dostawy towaru, wtedy masz obowiązek zwrócić równowartość najtańszej możliwej przesyłki). Natomiast to konsument ponosi koszt odesłania produktów do sprzedawcy i obowiązek ich odpowiedniego zabezpieczenia.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji – polecam to miejsce.

A Ty? Masz już dostosowany Regulamin swojego sklepu? Zostaw namiar w komentarzu. Utworzę z nich listę Sklepów dbających o dobro Klienta.

baner postawienia kawy w podziękowaniu

O autorce...

Kasia Aleszczyk

Znana jestem z tego, że pomagam innym zaprzyjaźniać się z WordPressem. Na co dzień uczę również, jak żyć w necie, by przeżyć. Cieszę się, że jesteś i zapraszam częściej!

4 thoughts on “Regulamin sklepu internetowego – ‘must know’ każdego e-sprzedawcy

    1. Cieszę się, że się spodobał. Niech również się przyda 🙂

      Przy okazji – linki w komentarzach na całym blogu są nofollow…

  1. Genialna odpowiedź! 😀
    Swoją drogą, przydatne treści w artykule, dzięki! Zgłębiam właśnie temat regulaminów i innych formalnych aspektów przed otworzeniem sklepu opartego o WooCommerce 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sięgnij po więcej!